Reece - Resilient Heart

Reece - Resilient Heart

Label : Mighty Music | Archiveer onder hardrock / aor

Nima : Amerikaanse zanger David Reece heeft mijn inziens nooit de bekendheid en de erkenning gekregen die hij verdient. De meeste zullen de beste man kennen van zijn korte tijd bij Accept en zijn enige (overigens magnifieke) plaat met de Duitse legende, ‘Eat The Heat’ (1989). Het feit dat de man een uitstekende zanger is en ook dat hij in de jaren daarna altijd actief is gebleven en hele reeks goede albums heeft uitgebracht met verschillende bands zoals o.a. Bangalore Choir, Sircle Of Silence en Stream, maar ook als soloartiest wordt vaak over het hoofd gezien. Ook in dit decennium heeft hij sterke albums op zijn naam met o.a. Bonfire en Sainted Sinners.

Op 9 november slaat Reece nogmaals stevig toe met zijn nieuwe soloplaat, ‘Resilient Heart’. Reece heeft altijd garant gestaan voor puike hardrock/AOR en ook hier doet hij precies datgene waar hij goed in is: rocken. De man probeert geenszins de wiel opnieuw uit te vinden en wat we op ‘Resilient Heart’ voorgeschoteld krijgen is simpelweg een heerlijk en behoorlijk stevig potje hardrock waar de hele rock n’ roll attitude er van afdruipt. De songs staan van begin tot eind vol sterke en vooral aanstekelijke riffs en gitaarlicks en ditto zanglijnen en sterke vocalen. Het geheel swingt behoorlijk en de plaat stampt en rockt gedurende driekwartier lekker door. Uiteraard krijgen we hier de nodige afwisseling, waardoor elke song haar eigen karakter heeft en waardoor ook de plaat niet snel verveelt. De ballades ontbreken uiteraard ook niet en al ben ik van mening dat er over algemeen in de afgelopen decennia weinig echt noemenswaardige ballades zijn verschenen zijn ‘I Don’t Know Why’ en ‘Forest Through The Trees’ wel mooie songs. Het zijn echter wel de stevigere tracks die er meer uitspringen en mij volledig weten te overtuigen. Luister alleen al naar songs zoals de krachtige openers, ‘Any Time At All’ en ‘Wicked City Blues’, of de Accept-achtige stampers zoals ‘Karma’ en ‘Desire’, maar ook ‘Ain’t Got The Balls’ en ‘Perfect Apocalypse’.

En dan is er Reece zelf natuurlijk. Mijn god wat een geweldige stem heeft de man. Hij is altijd al een magnifieke (maar naar mijn mening een behoorlijk ondergewaardeerde) zanger geweest en ook hier bewijst hij nogmaals een van de beste rock vocalisten op deze aardkloot te zijn. Zijn stem is niet alleen nog altijd mooi, maar ook nog altijd erg krachtig, charismatisch en alles bij elkaar erg overtuigend, en bovendien gemaakt voor rock. Zijn stem geeft de songs een heerlijk ouderwetse, 80s-getinte lading maar klinkt tegelijkertijd gewoon onsterfelijk en tijdloos. Datzelfde geldt overigens ook voor de muziek, die lekker klassiek, traditioneel en ouderwets klinkt, maar tegelijkertijd ook erg hedendaags. Als referentiepunten moet je denken in de richting van bands zoals Shakra, Crystal Ball, latere Bangalore Choir en Reece’s laatste band, Sainted Sinners, met daarbij de groove van een band zoals Velvet Revolver. En Daarmee zal de plaat een behoorlijk breed publiek aanspreken. Kortom; een prima hardrock plaat die absoluut de moeite waard is.