Paragon Impure - Sade

Paragon Impure - Sade

Label : Van Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : Ik verwacht niet dat er hier veel lagen te slapen toen Paragon Impure de black metal wereld in België en Nederland veroverde met ‘To Gaius’ in 2005. Niet dat het album, dat gebaseerd was op de Romeinse keizer Gaius Caligula, baanbrekend of uitermate sensationeel was, maar de uitvoering en de krakkemikkige productie van dit epos waren gewoon super. ‘To Gaius’ is misschien niet origineel te noemen, maar kan muzikaal gerust wedijveren met een aantal Noorse Klassiekers uit de jaren negentig. In 2008 wilde Paragon Impure nog een opvolger uitbrengen, maar dat is nooit door gegaan. Noctiz was de hele black metal scene zo beu als koude pap en stopte met de band in 2009.

Nu zijn Noctiz en zijn vrienden terug om het nieuwe album ‘Sade’ voor te stellen. ‘Sade’ is zoals het debuut een conceptalbum geworden en handelt ditmaal over jawel: Markies de Sade. En dan vooral over zijn zaligmakende schrijfsels waarin flagellatie, coprofagie, sadisme, (what’s in the name) bestialiteit en necrofilie meer voor komen dan Homer Simpson ‘D'oh!’ roept. Het zwartgeblakerde metaal dat uit de ondergrondse kerkers opstijgt zit verduiveld goed in elkaar. De songs zijn, buiten de korte introductie, vrij lang uitgesponnen vertelsels in een prachtig decor van verbluffende riffs en de best gearticuleerde black metal vocalen die ik me kan herinneren. Niet dat Noctiz niet boosaardig of wreed kan klinken, integendeel. De Libertijnse teksten zullen voor sommigen misschien aanstootgevend zijn, voor anderen lachwekkend, maar het blijft een boeiend verhaal. Muzikaal is dit wederom niet vernieuwend, maar goed uitgevoerd is goed uitgevoerd! De productie is veel helderder dan op het debuut uit 2005, maar er zit dan ook bijna 15 jaar technologische evolutie tussen de twee albums. Het artwork is een gravure van de novelle ‘La Nouvelle Justine’ uit 1797 van de Sade. De fysieke kopie van het album komt uit via Ván Records en al wie nog maar een beetje uitstaans heeft met extreme metal, moet dit plaatje gewoon aanschaffen. Zoals Pargon Impure zelf zegt: Born in 2004. Buried alive in 2009. Resurrected in 2018!