Oberon - Aeon Chaser

Oberon - Aeon Chaser

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Ooit was de titelloze MCD ‘Oberon’ één van de eerste uitgaven van Prophecy Productions die we ons aanschaften. (1996) Hierop merkte je al de spirituele, mystieke benadering van het leven door de bezieler van dit alles: de Noor Bard ‘Oberon’ Titlestad.

Met blijde verwondering omarmden we in 2014 het comeback album ‘Dream Awakening’. Vier jaar later is er de opvolger ‘Aeon Chaser’, ‘s mans eerste opnamen met een volledige band, zodat we niet enkel meer van dromerig singer-songwritermateriaal kunnen spreken, maar men musiceert (in sommige songs) met de vlam in de pijp. Al is dat bij Oberon steeds met een korrel zout te nemen, want de man blijft natuurlijk vooral een meester in poëtische kunst van introverte aard. Zeker even mooi en aangrijpend in dit geval, want wie kan weerstaan aan openhartige parels als ‘To Live To Die’ of ‘Brother Of The Order’? Enerzijds heeft men een gesofistikeerde charme, anderzijds een nonchalante ‘laisser-vivre’ welke ook bands als 1476 kenmerkt. Het betekent dat er geen muzikale grenzen zijn en we van het new wave-achtige ‘The Secret Fire’ meteen in het dramatisch getinte ‘Worlds Apart’ duikelen. ‘Surrender’ is zuivere gitaarrock, ‘Lost Souls’ wordt gesuikerd met strijkers. Nergens wordt het hoogdravend of elitair, eenvoudige, ontwapenende gevoelens vieren hoogtij. Alles met een vette stempel der vrijheid van de man zelve. Dit is een eredienst op de troon van de natuur, gekenmerkt door beschouwende retoriek en besloten met magistrale orgelklanken in ‘Magus Of The Dunes’. Het is thuiskomen in een wereld die lang vervlogen is, maar nog steeds voortleeft in de gedachten van sommige individuen, zoals Bard ‘Oberon’ Titlestad. Wie bands als Antimatter, 1476, Sophia of The Walkabouts een warm hart toedraagt, moet dit zeker onderzoeken!