Arion - Life Is Not Beautiful

Arion - Life Is Not Beautiful

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Het Finse Arion, niet te verwarren met een welbekend Nederlands prog project, heeft met hun debuut in eigen land en ook in Japan al heel wat indruk gemaakt. Voor het tweede album is er getekend bij grootheden in het genre AFM records, wat betekent dat de zaken voor Arion wel eens op een wat grotere schaal zouden kunnen geraken. ‘Life Is Not Beautiful’ is dus het album waarmee Arion zich moet gaan bewijzen voor het grotere Europese power metal publiek, en dat is niet een doelgroep die hoeft te klagen over schaarste op de entertainmentmarkt!

Arion maakt typische power metal van de Finse school, dus hoor je bands als Stratovarius en Sonata Arctica volop terug in de rijke muziek van deze jonge band. Na het intro ‘End Of The Fall’ is ‘No One Stands In My Way’ wat het album aftrapt en hier zijn de invloeden van Stratovarius al onontkoombaar. Direct is het zanger Viljami Holopainen (volgens de Metal archives geen familie van de Nightwish toetsenist of de Amorphis gitarist) die de aandacht opeist met zijn krachtige en toch melodieuze stem. Dit fantastische nummer zet de toon met een refrein wat gemaakt is voor live meebrullen en opvallend rijke keyboards. Het hitje ‘The Break Of Dawn’ is het enige nummer op het album wat het niet doet voor mij. Amaranthe zangeres Elize Ryd is hier te gast bij Arion, maar andersom zou net zo geloofwaardig zijn geweest voor deze matige popsong. Snel door met de metal op ‘The Last Sacrifice’, wat opent op de grootse manier waarop een Stratovarius opus als ‘Infinity’ dat doet en is een van de meest bombastische nummers op het album. ‘Through Your Falling Tears’ is een piano-gitaar ballad en laat de veelzijdigheid van de stem van Viljami duidelijk horen. ‘Unforgivable’ is op ‘The Break Of Dawn’ na het kortste nummer en is op het eerste opzicht wat kaler dan de meeste andere stukken op het album, maar na een paar keer luisteren blijkt toch echt weer het “less is more” principe op dit fantastische muziekstuk, luisteren! ‘Punish You’ vervolgt de luisterervaring met de meest agressieve track waarbij ik nog het meest aan het Zweedse Persuader moet denken. De titelsong is het langste stuk op het album, en laat alle elementen die we tot nu toe gehoord hebben briljant samenkomen. Als afsluiter krijgen we met ‘Last One Falls’ nog een ballad, een wat meer symfonisch stuk muziek dan ‘Through Your Falling Tears’ en een prachtige afsluiter van dit prachtige album.

Het is weer even geleden dat ik zo onder de indruk was van een vrij nieuwe band. Met het luisteren van ‘Life Is Not Beautiful’ weet ik weer waarom ik in een ver verleden zo verzot ben geraakt op de Finse metal. Met een vrij korte speeltijd van veertig minuten toch zo’n rijk en gevarieerd album weten te maken is pure klasse, van deze band gaan we hopelijk nog grote dingen horen! Life is not beautiful? Met dit album in de cd-speler wordt de soep toch echt niet zo heet gegeten hoor!