Thron - Abysmal

Thron - Abysmal

Label : Listenable | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Thron is een Duitse band die black metal speelt die flink doorspekt is met death metal, zoals die populair was in de jaren negentig. Bands als Dissection en Sacramentuum kan je terughoren in de sound van Thron, dus hoewel ze Duits zijn, is de invloed van Scandinavië behoorlijk.

’Beyond The Gates’ zet de toon voor het gehele album, met zijn typische black metal intro en zijn overgang naar lekkere riffs met de nodige creepy melodieën er tussendoor gewoven. De zang klinkt als de perfecte kruising tussen de ijzige black metal krijs en een lage death metal grunt. Thron gaat duidelijk voor atmosfeer, het neerzetten van een bepaalde kille achtergrond waarbij er via een grondige opbouw een monumentaal nummer wordt geschapen. Voldoende dynamiek houdt de boel interessant voor de luisteraar en de rustige passages worden gebruikt voor de nodige melodieuze gitaarsolo’s. De strakke drums begeleiden de ijzige riffs en dit geheel heeft een licht verslavende werking. ‘Hidden Shadows’ begint verraderlijk met alleen de tonen van een elektrische gitaar, maar verandert dan in een stuwende uptempo song die ook weer die meeslepende gitaar melodieën heeft. ‘The Wrath Of Gods’ klinkt als een soundtrack die hoort bij een ontmoeting met de Noorse goden, een waarachtig monumentaal nummer. Gewoon twee voorbeelden van songs op ‘Abysmal’ die klinken als afgeronde Noorse sages met veel aandacht voor passend gitaarwerk en een sfeer die je pakt. Dat de band uit Duitsland komt, maakt voor de authenticiteit niets uit. Duidelijk een zeer geslaagde opvolger van het debuut.