Opeth - Garden Of The Titans (Opeth Live At Red Rocks Amphitheatre)

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Vera : In de herfst van 2016 bracht Opeth het meesterlijke album ’Sorceress’ uit. Vlak daarna ging de Zweedse progressieve band de baan op om dit album te promoten met shows die uiteraard ook songs van dit nieuwe album bevatten. In november dat jaar waren we al van de partij (zie concertbespreking, maar officiële opnamen voor deze DVD/blu-ray) werden gemaakt op 11 mei 2017 in het Amerikaanse Red Rocks Amfitheater in Denver, Colorado. Dat levert mooie beelden van de nachtelijke stad en omringende bergen op, een omgeving waar de eclectische muziek prima tot haar recht komt. Die avond blijkt het koud en winderig te zijn, dat verklaart het feit dat de band speelt met dikke leren jassen aan.

De show gaat van start met het nieuwe titelnummer van het recente album ‘Sorceress’. Badend in rood en blauw licht – het blijft vrij donker en mistig op het podium – wordt Opeth toegejuicht door een overduidelijk devoot publiek. Vanaf de zang van Mikael Akerfeldt start, worden er dia’s geprojecteerd. In ‘Ghost Of Perdition’ komen de eerste grunts aan bod. De lichtshow wordt psychedelisch. Men speelt de complexe songs met een bewonderenswaardige souplesse en de gitaarsolo’s grijpen recht naar het hart. Geen Opeth show zonder de droge humor van de frontman, ook nu is hij zijn introverte zelve met amusante aankondigingen. We gaan naar de jaren negentig met het stevige ‘Demon Of The Fall’, om vervolgens het heden te omarmen in het progressieve ‘The Wilde Flowers’. Het van veel weemoed voorziene ‘In My Time Of Need’ beklijft, terwijl Mikael het publiek aanspoort tot meezingen. Het befaamde ‘The Devil’s Orchard’ is heftiger en met ‘Cusp Of Eternity’ en ‘Heir Apparent’ krijgen we eveneens klassiekers die het publiek in vervoering brengen. Ach, een Opeth show dezer dagen is weergaloos en het is maar goed dat dit voor het nageslacht vastgelegd is. Met nog een sensitieve progsong (‘Era’) en de obligate uitsmijter ‘Deliverance’ is dit een show die kristalhelder door David Castello is gemixt en verfraaid wordt door artwork van Travis Smith. Een essentieel document van huidige metal met finesse. Bij elke DVD en blu-ray worden ook de audio opnamen op CD geleverd. Top klasse!