Last Of Us - Swarm

Last Of Us - Swarm

Label : Eigen beheer | Archiveer onder post rock / post metal

Bart M. : Het Belgische kwartet 'Last Of Us' besloot na het tevergeefs zoeken naar een zanger verder te gaan als instrumentale band. Ik kan me voorstellen dat het weglaten van vocalen er voor zorgt dat een band extra creatief moet zijn met het gebruik van de instrumenten, omdat je zonder woorden toch landschappen wil verven en verhalen wil vertellen, en ik merk dat deze heren daar buitengewoon vaardig in zijn. 'Swarm', hun debuutalbum, begint als een soort horrorfilm. Het soort waar je naar kijkt en dingen van begint te voelen kriebelen. Waarvan je denkt dat is vergezocht, en dan ineens als je het volume omhoog schroeft staat het aan de deur en klimt het als een kwaadaardig, gitzwart slijm door je speakers de huiskamer binnen.

Het verhaal ontwikkelt zich door de nummers heen verder en verder en het duurt niet lang voor we via de instrumentale nummers van het ene wonderlijke scenario naar het andere worden geloodst; de ene keer geleidelijk, door een langzame maar meewarige opbouw van meerdere lagen instrumenten, de andere keer abrupt door ineens geconfronteerd te worden met een muur van geluid die zo goed in elkaar gezet is dat al bij de eerste keer luisteren de vele verschillende melodiën en harmonieën ontwaart kunnen worden. Alhoewel de makkelijkste omschrijving die van post metal is, is Last Of Us totaal geen band die zich beperkt tot maar één genre. Ze weten meerdere invloeden, o.a. black, prog, doom en ik meen zelfs wat industrial, te combineren tot een geheel eigen geluid, die voor fans van elk van deze stijlen een mate van aantrekking zal hebben.

Ook al is elk nummer een entiteit op zich, met verrassende wendingen, onheilspellende passages en zeer krachtige uitspattingen, het beste is denk ik om 'Swarm' als één geheel te zien. Alles past en wordt naadloos en met precisie aan elkaar geweven en zo vormt zich op een overtuigende, daadkrachtige manier het verhaal over een invasie ("the swarm"). Ik wil dit geen soundtrack noemen, want het is echt zoveel meer. Een belevenis is een veel beter woord, en dan één die je keer op keer kunt meemaken terwijl het elke keer mooier en spannender wordt. 'Swarm' is een album van bijzonder hoge kwaliteit.