Hank Von Hell - Egomania

Hank Von Hell - Egomania

Label : Century Media | Archiveer onder hardrock / aor

Bart M. : Hank keert terug! En dat werd hoog tijd. De voormalig zanger van Turbonegro is geen vreemdeling als het aankomt op metal brengen met een knipoog en dat wordt al gelijk duidelijk als we kijken naar sommige titels op zijn nieuwe (solo) album 'Egomania': 'Bum To Bum', 'Wild Boy Blues' en 'Too High', om maar eens wat te noemen. Het is lang geleden dat we iets van deze beste man hebben mogen vernemen. Na in 2010 gestopt te zijn als frontman van Turbonegro heeft hij eigenlijk alleen nog maar een album uitgebracht met de supergroep Doctor Midnight & The Mercy Cult (2011). In augustus van dit jaar kwam dan toch eindelijk de single 'Bum To Bum' uit. Zie ook de video hieronder, waarmee in een lange intro door niemand minder dan Steve O (Jackass) wordt duidelijk gemaakt dat de tijd is gekomen voor een nieuw hoofdstuk.

In dit hoofdstuk is niet alleen maar ruimte voor luchtige zinsnedes, grappen en een goede feest-atmosfeer (alhoewel dat zeker de boventoon voert); ook neemt Hank de tijd om een wat gevoeligere kant te tonen, bijvoorbeeld in de nummers 'Pretty Decent Exposure' en 'Never Again', waarin we muziek horen met een bepaalde mate van diepgang. Dit vormt een mooie combinatie met de minder serieuze tracks en na een aantal koude, goudgele rakkers zal de grens tussen beide waarschijnlijk zodanig vervaagd zijn dat de sfeer niet meer stuk kan.

Al met al horen we op deze plaat hele degelijke muziek die een soort van combinatie is tussen stevige glamrock en geweldadige power metal akkoorden. Het neigt voornamelijk naar de bijzonder vrolijke kant en wordt ondersteund door de theatrale vocalen van Hank, die uitstekend passen bij wat hier gebeurt. Regelmatig wordt hier een wat voller, psychedelisch gitaargeluid (a la Psychedelic Witchcraft) aan toegevoegd dat, ook al is het niet helemaal op zijn plek, wel degelijk een toegevoegde waarde heeft. Als je houdt van muziek waar je blij van wordt en waar je met een volle zaal op mee kan hossen en zingen, dan zou ik dit album zeker niet aan je voorbij laten gaan. Zoals ik al zei, Hank is terug!

En op 16 december te zien in onze eigen Melkweg te Amsterdam.