Burning Witches - Hexenhammer

Burning Witches - Hexenhammer

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Het eerste album van het Zwitserse vijftal Burning Witches heeft de band geen windeieren gelegd. In een bescheiden eerste oplage van 666 stuks uitgebracht door het bescheiden Pledge Music, heeft dit album de band een contract opgeleverd bij het toonaangevende Nuclear Blast. Al anderhalf jaar na de release van het titelloze debuutalbum is er nu een vervolg, ‘Hexenhammer’, waarop de band duidelijk vooruitgang heeft geboekt! Het tweede album van de witches kan zich meten met het werk van andere female fronted bands met ballen als Crystal Viper en Huntress!

Openend met het uitstekende ‘Executed’ lijkt het album een wat melodischer aanpak te krijgen, terwijl het nog steeds net zo lekker doorbeukt als het debuut. Ook ‘Open Your Mind’ is een heel lekker nummer met een sterke riff, uitstekende half bezeten vocalen en geweldige gitaarsolo. Dit is heavy metal zoals het bedoeld is! De ballad is er met ‘Don’t Cry My Tears’, wat een stuk beter klinkt dan het wel erg sappige ‘Save Me’ van het debuut. ‘Maiden Of Steel’ klinkt bijna autobiografisch voor deze metal vrouwen. ‘Dead Ender’ is bijna ‘Holy Diver’ met zijn riff, maar om aan te geven dat het toch een ander nummer is, staat er voor de zekerheid ook nog een cover van deze klassieker op het album. Het titelnummer is met bijna zeven minuten het langste nummer op het album, bekijk zeker de videoclip hierbij! ‘Maneater’ is de eigenzinnige bijna-afsluiter, het heeft zelfs wat Mercyful Fate elementen. Bijna-afsluiter omdat het echte laatste nummer de al eerdergenoemde cover is. En hoewel dit best een aardige uitvoering is, blijft ‘Holy Diver’ een van die nummers waar je eigenlijk je vingers niet aan moet branden.

Knetterende riffs, trommelvlies-slopende vocalen en vijf metaldames die muziek met ballen maken. Met ‘Hexenhammer’ heeft Burning Witches een beter en minder cliché album dan het debuut, en met Nuclear Blast als label hebben ze alle mogelijkheden om die vooruitgang aan een zo’n groot mogelijk publiek te vertonen. Binnenkort gaat de band bijvoorbeeld op tour als support van Grave Digger, de band die ook bands als Sabaton en Astral Doors ooit een openingsslot heeft gegund en dat heeft voor die bands niet verkeerd uitgepakt. Zal de geschiedenis zich herhalen?