Nothgard - Malady X

Nothgard - Malady X

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Het Duitse Nothgard is inmiddels een goede tien jaar op weg en heeft vrijwel uitsluitend plezierige ontvangsten gekend. Het is de band achter Dom R. Crey nog niet gelukt om zich op de hoogste treden van de internationale podia te krijgen, maar stilaan rijst hun ster verder. En dit ‘Malady X’ is toch alweer het vierde volledige album van de band.

Dat de band, conform de biografie, op technisch vlak zijn gelijke nog niet kent, vind ik wat overdreven. Maar de band heeft een goede balans gevonden tussen het manifesteren van technische vaardigheden, goed luisterbare muziek en een prettige sfeer in hun muziek. Iets wat bands die prat gaan op techniek nog wel eens nalaten. De zang is erg goed vergelijkbaar met die van een Alexi Laiho, maar voor je die muzikaal gezien bij hebt gehaald mag je uiteraard nog wel even. En dat geldt zeker voor de rest van de band. Er is werkelijk nergens iets op aan te merken, maar tegelijk krijgt de band het ook niet voor elkaar het dusdanig te laten spetteren dat ik rechtop ga zitten. Niet op techniek en ook niet bij de riffs.

De invloeden van de band zijn talrijk. Ik refereerde al even aan Children Of Bodom, maar een Ensiferum, Norther, maar ook wat minder harde en wat meer epische bands als een Blind Guardian, Rhapsody, of Symphony X zijn flarden van terug te herkennen. Misschien ben ik verwend, misschien ligt de verwachting te hoog door het promogelul van Metal Blade, maar misschien heb ik ook wel gewoon gelijk en is de band op een fantastische manier aan het nadoen wat anderen nog beter kunnen. Alle lof voor het album, maar het beklijft onvoldoende om direct op je portemonnee in te gaan praten.