Mycelia - Apex

Mycelia - Apex

Label : Eclipse Records | Archiveer onder different metal

Cedric : Mycelia, een Zwitserse band met reeds vijf albums op het palmares, maar ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Dat komt vermoedelijk door het genre dat de band speelt. Wanneer ik een nieuwe promo toegestuurd krijg tracht ik de muziek steeds eerst aan een zo objectief mogelijke luisterbeurt te onderwerpen, zonder eerst de begeleidende biografie of promopraat te lezen. Vreemd genoeg kon ik me bij de hoes van deze plaat onmiddellijk iets inbeelden bij het gespeelde genre, en ja hoor, Mycelia heeft iets met djent en moderne metal(core).

Wie me kent weet dat dit niet onmiddellijk mijn favoriete genre is, voornamelijk omdat het gros van de platen binnen dit genre veel te gelikt klinken met hun klinische productie. Iets dat ik ook ervaar bij het beluisteren van ‘Apex’. Ik vraag me steeds af hoe deze bands live zouden klinken en hoeveel er eigenlijk gewoon op tape staat mee te lopen, om toch maar een klein beetje de plaat te kunnen benaderen. Vermits ik Mycelia nog nooit live gezien heb zal ik ze hier alvast het voordeel van de twijfel geven, maar productioneel klinkt dit alvast veel te gladjes voor ondergetekende. Muzikaal kan de band me hier en daar wel bekoren, met degelijke riffs en aanstekelijke ritmes. Toch vind ik het geheel niet echt overtuigend. De band speelt een mix tussen de reeds aangehaalde moderne djent en metal(core), maar daar stopt het niet. Men tracht het geheel een progressiever randje te geven door de toevoeging van synthklanken, maar ik vind deze persoonlijk vooral storen in het geheel. Ook worden er elementen uit emo en nu metal aan het geheel toegevoegd, iets wat je wel vaker bij dit genre tegenkomt. De zangpartijen zijn ok, maar zeker niet geweldig. Screams en cleane zang worden afgewisseld, wat voor een bepaalde dynamiek zorgt, maar de cleane zang is vaak gewoon echt niet goed genoeg om te overtuigen.

Noem me gerust een oude zak, maar deze ultramoderne metalvariant kan me nu eenmaal echt niet boeien. Hou jij echter van bands als Periphery, Vildhjarta of Tesseract? Geef ‘Apex’ dan gerust eens een kans.