Dilemma - Random Acts Of Liberation

Dilemma - Random Acts Of Liberation

Label : Butler Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : De Nederlands-Britse band Dilemma is terug van weggeweest. De band bracht in de jaren negentig het album ‘Imbroccata’ uit, speelde vervolgens sporadisch live, en hield op met bestaan. In 2012 werd de band gevraagd of ze voor een speciale gelegenheid weer bij elkaar wilden komen, dit gebeurde dan ook en deed de vonk weer doen overslaan. Met hernieuwd leven begon Dilemma aan een nieuwe plaat te werken en was al aan het opnemen toen zanger Danny Butler aankondigde te stoppen met de band. Hoewel dit in eerste instantie een flinke terugslag was voor de groep wilde de rest van de band toch wel doorgaan, maar dan wel na het indrukken van de reset knop. De liedjes werden herschreven en opnieuw opgenomen met nieuwe frontman Declan Burke (Ex-Frost*), het resultaat hiervan is het tweeënzeventig-minuten durende ‘Random Acts Of Liberation’.

De band valt met ‘The Space Between The Waves’ meteen met de deur in huis, wellicht wel met het sterkste liedje van het album. Het begint met een sterke gitaar riff die elke prog fan gegarandeerd goed vind, vervolgens schakelt de band over naar een meer toegankelijk en bijna pop sound. Het refrein heeft dan ook een hoog meezing gehalte, dit is voornamelijk te danken aan de fijne stem en zangmelodie van Burke. Om eerlijk te zijn is dit ook een mooie omschrijving van ‘Random Acts Of Liberation’, progressieve rock met een vleugje pop. De composities zitten sterk in elkaar en ook instrumentaal is het een stukje hoogstaand werk, voornamelijk de zang van Burke, de gitaren van Paul Crezee, en de drums van super drummer Colin Leijenaar (Neal Morse) weten indruk te maken, bij de laatste durf ik zelfs te zeggen dat hij echt onderscheidend is. Ook de basgitaar van Erik van der Vlis en de keyboards van Robin Z. zijn trouwens uitstekend, maar hebben een meer ondersteunende rol. Muzikaal kan ik niets dan lof hebben voor de muzikanten. Dat gezegd hebbende is het voor mij persoonlijk af en toe iets te zoetsappig, net iets te veel pop en te weinig rock, zoals op het liedje ‘Aether’. Dit maakt een album van tweeënzeventig minuten dan nog iets langer. Wellicht is dat een kwestie van smaak maar hierdoor heb ik echt moeite om langer dan een aantal tracks achter elkaar te luisteren.

Toch mag de band trots zijn op het resultaat want ‘Random Acts Of Liberation’ is een professionele en solide plaat geworden waar menig progressieve rock fan van zal genieten. Dit zal voornamelijk het geval zijn voor mensen die fan zijn die bands als Kayak, Spock’s Beard, en Frost*, de liefhebbers van het hardere werk zullen het waarschijnlijk net wat te soft vinden. Ik hoor iets meer bij deze laatste groep mensen, ik mis net wat pit om het voor mij net wat interessanter te houden, maar ik kan niet anders dan toegeven dat de band hier gewoon een goed album heeft neergezet. Hopelijk gaan we meer zien van Dilemma.