Arabs In Aspic - Live At Avantgarden

Arabs In Aspic - Live At Avantgarden

Label : Apollon Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Zo rond oktober vorig jaar kreeg ik een CD toegestuurd van de band Arabs in Aspic, een Noorse groep die een voorliefde heeft voor jaren zeventig psychedelische en progressieve rock. ‘Syndenes Magi’ was de naam van dit album, geen slechte plaat maar eentje die niet sterk genoeg was over de hele linie om echt interessant te blijven. Er werd ook iets te veel geëxperimenteerd waar ik niet zo veel mee kon. Anyway, de mannen hebben eerder dit jaar opgetreden in Trondheim, welke werd opgenomen voor een live release die binnenkort uit wordt gebracht onder de naam ‘Live At Avantgarden’.

Het album begint met een integrale uitvoering van de bands’ meest recente werkje ’Syndenes Magi’, direct valt mij op dat het geluid best goed is en trouw blijft aan het geluid van de band. Verder klinkt het vrijwel exact hetzelfde als het studioalbum, enkel de achtergrond zang is op ‘Mørket 3’ wat minder zuiver. Dus wat ik schreef tijdens de review voor die plaat geld dus ook voor dit werkstuk. De rest van de liedjes ken ik nog niet maar na het beluisteren van ‘Live At Avantgarden’ liggen deze eigenlijk wel in dezelfde lijn als het eerdergenoemde album. De composities zijn lang en worden getypeerd door de Hammond orgels en rauwe gitaarpartijen, en er staan zelfs een paar Engelstalige liedjes op! ‘Victim Of Your Father’s Agony’, ‘Pictures In A Dream’, ‘Silver Storm’, en ‘One’ worden in het Engels gezongen, echter is het mij wel gelijk duidelijk waarom de band is overgestapt op Noorse teksten. Zanger Jostein Smeby heeft een sterk accent en is moeilijk te verstaan, dan heeft Engels zingen natuurlijk ook weinig zin. Het album eindigt met laatstgenoemde liedje, waar het begin mij een beetje doet denken aan Deep Purple. Tot ze beginnen te zingen in ieder geval.

Fans van Arabs in Aspic zullen ongetwijfeld smullen van ‘Live At Avantgarden’, het geluid is goed en de liedjes worden strak neergezet. Af en toe is de zang niet helemaal zuiver maar ik vermoed dat de fans vooral de instrumentale kant van de muziek het meest interessant vinden en dat wel kunnen negeren. Hoewel ik niet super enthousiast was over ‘Syndenes Magi’ moet ik eerlijk toegeven dat deze live CD nét iets beter vind. Wellicht is Arabs In Aspic een band die live wat beter overkomt dan op een studio album, of misschien is het de ontwikkeling van mijn eigen smaak, maar ik heb met plezier naar het album geluisterd. Een aanrader voor diegene die wel houden van psychedelische en progressieve rock uit de jaren zeventig.