Greenleaf - Hear The Rivers

Greenleaf - Hear The Rivers

Label : Napalm Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Ik kreeg laatst terecht voor mijn kiezen dat ik een rare vraag stelde toen ik een band vroeg waarom hun debuutalbum al gelijk zo professioneel en briljant klonk. Dat is natuurlijk ook best een onzinnige vraag, want waarom zou dat niet zo klinken? En toch...hoor je af en toe heel duidelijk wanneer een band al even aan de weg timmert. Zo ook bij Greenleaf, die hun zevende volledige album klaar hebben. Het heet 'Hear The Rivers' en is de opvolger van 'Rise Above The Meadow' uit 2016.

Openingsnummer 'Let It Out!' begint met een stevig tempo van de drums die worden vergezeld door hypnotiserende gitaren waarvan het geluid aan de binnenkant van je oren blijft kleven als kleffe stroop en zich langzaam maar zeker een weg wurmt naar de binnenkant van je schedel, om daar net op tijd aan te komen om het explosieve gedeelte van het nummer op te vangen. De aangename stem van Arvid heeft een kalmerende werking en sluit prima aan bij de instrumentatie. Het geheel doet regelmatig denken aan de relaxtheid waarmee Masters Of Reality zijn tracks presenteert, maar dit gebeurt uiteraard op geheel eigen wijze.

De toon is gezet, maar dat houdt niet in dat er geen verrassingen meer in petto liggen. Zo heeft de volgende song, 'Sweet Is The Sound', vocalen die doen denken aan een heuse slavenzang, ondersteund door loeizware riffs terwijl de onomkeerbare ondergang van onze mensheid wordt bezongen. Naarmate we dieper het album induiken worden er verschillende emoties en gedachtengangen verkend, van het ietwat neerslachtige, Sabbatheske 'In The Caverns Below' tot het veraderlijke, bijna aandoenlijke 'A Point Of A Secret'. Dit alles is verpakt in stevige, groovy melodiƫn die een groots, samenhangend gevoel overbrengen terwijl de noten blijven komen en de muziek dan weer als een kabbelende beek, dan weer als een woeste oceaan over je heen blijft golven.

Ondanks de opgewektheid die hier en daar doorklinkt in de muziek weet Greenleaf toch een bijzonder weemoedige sfeer op te roepen en dat geeft het geheel een aantrekkelijk, donker randje. Af en toe hangt het allemaal toch tegen de grens van eentonigheid aan, maar dit verdwijnt als je deze psychedelische stoner rock vaker luistert en in je opneemt. Petje af!