Vandenberg’s Moonkings - Rugged And Unplugged

Label : Mascot Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Tijdens de gehele carrière van Adje Vandenberg heeft de akoestische gitaar altijd al een belangrijke rol gespeeld. Denk hierbij maar eens aan de succesvolle Vandenberg singles ‘Burning Heart’ en ‘Different Worlds’, maar vergeet ook zeker het ‘Starkers In Tokyo’ album niet dat hij opnam tijdens zijn Whitesnake periode. Ook tijdens de optredens met zijn nieuwe band Vandenberg’s Moonkings is er altijd een plekje ingeruimd voor een akoestisch intermezzo, waarbij op een schitterende wijze ‘What Doesn’t Kill You’ en de Whitesnake klassieker ‘Sailing Ships’ ten gehore worden gebracht. Het is dan ook niet echt verbazingwekkend dat Vandenberg’s Moonkings met deze ‘Rugged And Unplugged’ nu een volledig akoestisch album op de markt brengt. Dit is wel een enigszins gewaagde zet, want niet iedere rocker zal staan te springen om een volledig akoestisch album, maar als je het op deze manier neer kunt zetten verdient dat alleen maar respect.

De essentie van een akoestisch album zit hem in de kunst om het song materiaal ook in een uitgeklede vorm interessant te houden en daar zijn Ad en zijn prima zanger Jan Hoving erg goed in geslaagd. Het album wordt uitstekend geopend met een heerlijke uitvoering van ‘What Doesn’t Kill You’, wat in mijn beleving tot de sterkste nummers van het totale repertoire van Vandenberg’s Moonkings behoort en het is dan ook niet erg verwonderlijk dat dit nummer ook in een akoestische uitvoering moeiteloos overeind blijft. Het navolgende ‘Sailing Ships’ klinkt ook al zo goed en eigenlijk geldt dat voor alle acht nummers die er op ‘Rugged And Unplugged’ te vinden zijn, want ook de Vandenberg hit ‘Burning Heart’ en de vijf overige Vandenberg’s Moonkings nummers klinken gewoonweg uitstekend. Deze “uitgeklede” versies vormen een mooie gelegenheid voor zanger Jan Hoving om uit te blinken en die gelegenheid grijpt hij dan ook met beide handen aan. ‘Rugged And Unplugged’ is dan ook een prachtig werkstuk geworden, dat voor mij wel wat langer had mogen duren dan de toch wat karige speelduur van een kleine half uur. Dit akoestische werkstuk zal zeker niet bij iedereen in de smaak vallen, maar dat neemt niet weg dat het muzikale vakmanschap van het duo Vandenberg/Hoving wordt toch wel op een geweldige manier wordt gedemonstreerd..

Meer informatie