Them - Manor Of The Se7en Gables

Them - Manor Of The Se7en Gables

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Mercyful Fate en King Diamond hebben met hun unieke stijl vele bands en muzikanten beïnvloed. Bands zoals In Solitude en Portrait bijvoorbeeld lieten/laten dat vooral doorschijnen in de muziek, terwijl bij een band als Attic ook het theatrale duidelijk als inspiratie dient. Them, de Duits/Amerikaanse band met vocalist Troy Norr aka KK Fossor (ex-Coldsteel) en gitarist Markus Ullrich (o.a. Lanfear) als kopstukken, behoort eveneens tot de bands die zwaar door Mercyful Fate en King Diamond zijn beïnvloed. Op hun sterke debuut, ‘Sweet Hollow’ (2016), toonden de mannen zowel muzikaal als tekstueel/visueel raakvlakken met King Diamond, maar het was vooral het concept en het theatrale van King en co. die bij Them de bovenhand had.

Op de tweede langspeler, ‘Manor Of The Se7en Gables’ de band gaat min of meer in dezelfde stijl verder. Het horror-intro ‘Residuum’ – waarmee het concept verhaal van de vorige plaat wordt voortgezet – heeft wederom dat theatrale van Kind Diamond en creëert meteen de juiste stemming. Wat mij gedurende de volgende 50 minuten opvalt is dat de sporen van King en co. nog altijd present zijn, maar over het algemeen stukken minder duidelijk aanwezig zijn dan op het debuut. De heren hebben veel meer een eigen geluid gekregen en hebben beter hun draai in deze stijl gevonden. De stevige US power/thrash stukken zijn nog extremer en vooral thrashier (luister bijvoorbeeld naar de krachtige openers ‘Circuitous’ en ‘Refuge In The Manor’) en de epische songs van het kaliber ‘Dead Of Night’ van het debuut (zoals bij voorbeeld ‘Ravna’ of ‘The Secret Stairs’) zijn nog epischer en theatraler. Het geheel is een behoorlijk veelzijdig plaatje geworden, die prima bij het concept past en de verschillende scenario’s ook muzikaal goed vertolkt; zoals dat hoort bij een goed conceptalbum. Wat tevens bij een goed conceptalbum hoort – en dat is wat ik persoonlijk erg belangrijk vind – is dat de songs één geheel moeten vormen, maar ook individueel sterk moeten staan; en dat is hier gelukkig ook het geval. De productie is dit keer iets sterker uitgevallen en vooral het iets scherpere gitaargeluid past meer bij de muziek, waardoor de plaat mijn inziens net iets spannender klinkt en iets meer impact heeft dan ‘Sweet Hollow’.

Norr klinkt tevens erg sterk, al had die zich wat mij betreft vaker in de hoge regionen mogen begeven. Naast Norr en Ullrich zijn opnieuw gitarist Markus Johansson (o.a. 4Arm, Sylencer) en toetsenist Richie Seibel (Lanfear, Ivanhoe) van de partij. Op de bas hebben we dit keer Alexander Palma (o.a. Septagon, ex-Majesty, ex-Lanfear) en Angel Cotte (o.a. Demolition Hammer) op de drums. Dus ook op het instrumentale gedeelte valt er wederom niks te zeuren. Alles bij elkaar is ‘Manor Of The Se7en Gables’ een sterke (US) heavy/power/thrash metal plaat die een behoorlijk breed publiek zal aanspreken. Als men zo doorgaat dan is Them in enkele jaren een van de grotere bands in metal.