Off The Cross - Era

Off The Cross - Era

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Soms komt er een band voorbij die niet in een hokje gestopt kan worden, neem bijvoorbeeld een band als Opeth die death metal, psychedelische rock en progressieve metal combineert. Off The Cross is ook zo’n band, eentje die niet gemakkelijk in een hokje te stoppen valt. Progressieve metal, death metal, black metal, jazz, klassiek, het zit er allemaal in. Vorig jaar werd het debuut album ‘Divided Kingdom’ uitgebracht, deze werd zéér positief ontvangen door voormalig collega Daniël, die ook al opmerkte dat er veel verschillende stijlen op het album te vinden waren. Dit jaar komt de band met een opvallende EP, genaamd ‘Era’, want er doen namelijk een aantal zéér interessante gastartiesten aan mee, waaronder Jonas Renkse (Katatonia), Marcella Bovio (MaYan), Joost van Den Broek (After Forever). Voor mij genoeg om mijn interesse te prikkelen.

‘Era’ bestaat uit vier liedjes, elk vertolkt een fase uit ieders leven, van zelf vernietiging tot het zoeken van verlossing. ‘The Goddess’ is een mooi symfonisch liedje die naast een cello, en een vijfendertigkoppig(!) koor, ook de gastbijdrage van Marcela Bovio laat horen. Een mooie opener en laat goed zien hoe deze band genre overschrijdend is. De volgende liedje zijn zeker niet slechter, ‘The Silence’ is iets rustiger, wat komt door de vocalen van Jonas Renkse, die mooi balanceert met de grunts, en de piano partijen van Joost van Den Broek. Het derde nummer, ‘The Mist’, wordt versterkt door Tijs Vanneste (Van Echelpoel) en bevat een saxofoon solo(!), ook hier is weer overduidelijk dat de mannen niet in een hokje gestopt willen worden. ‘The Saviour’ is het laatste liedje van de plaat en bevat vocalen van Matthijs Vanstaen (Lighthousing), ook het koor is hier weer hoorbaar. Wie het vorige album kent zal opvallen dat de liedjes iets meer balans hebben tussen rustig en stevig werk, dat is wat mij betreft een positieve ontwikkeling. Het geheel is verder strak gespeeld, de vocalen zijn uitstekend, en de composities zijn zondermeer sterk. Qua sound is er natuurlijk helemaal niets aan op te merken, als Joost van Den Broek de productie in handen heeft en Jens Bogren de master, dan weet je wel dat het goed gaat komen.

Het is wat mij betreft wel duidelijk dat de mannen een serieuze poging doen om op een hoger niveau te klimmen, want naast de gastartiesten, en de geluids-meesters, is het ook muzikaal sterker dan ‘Divided Kingdom’. De muziek krijgt meer ruimte om te ademen en daardoor lekker dynamisch, wat mij betreft een mooie stap voorwaarts voor de Belgen. Ik gun de band veel nieuwe fans, want met een sterke EP als ‘Era’ is ze dat wel gegund. Dikke aanrader voor eenieder die niet schrikt van grunts!