All That Remains - Victim Of The New Disease

Label : Eleven Seven Music | Archiveer onder metalcore

Koen W. : De band mag dit jaar twintig kaarsjes uitblazen. Tegelijkertijd brengen ze met ‘Victim Of A New Disease’ hun negende album uit. Het grote succes van de band, had als gevolg dat ze mikten op een breder publiek waardoor voorganger ‘Madness’ een pak luistervriendelijker werd. De harde stukken waren minder aanwezig en de band experimenteerde zelfs met keyboards. Het resultaat was dat heel wat fans hun ongenoegen lieten blijken op de sociale media. Blijkbaar werd daar serieus naar geluisterd want hier komen terug enkele flinken stukken razernij voorbij. Een stukgelopen relatie is de voornaamste inspiratie. Verdriet wordt op verschillende manieren verwerkt. Bullet For My Valentine liet op hun laatste werk ‘Gravity’ zich van hun sentimentele kant horen.

All That Remains lost dat anders op en schreeuwt, brult en spuwt dit van zich af. Openen doen ze met ‘Fuck Love’. Een titel die alles zegt. Philip Labonte gaat als een razende tekeer. Het eindigt met een stuk deathcore en een kwaadaardige haatdragende gil. Op ‘Everything’s Wrong’ laat hij zijn cleane zang horen. En hij heeft een verbazend krachtige heldere stem. Dat wordt vakkundig afgewisseld met de nodige brulpartijen waardoor elke metalcore en hardcore fan van gaat smullen. Uiteraard krijg je met ‘Alone In The Darkness’ nog een ballad. Geen emotionele en kleffe zangpartijen maar een ingetogen stem doordrenkt van verdriet en melancholie. Soms doet een nummer (zoals Broken) wel wat denken aan Five Finger Death Punch. Tot na enkele minuten met de schreeuw ‘Break It Down’ een brute hardcore riff op je wordt gevuurd.

All That Remains heeft zich uitstekend herpakt en toch een van de betere metalcore albums van 2018 afgeleverd. Jammer genoeg bereikte ons ook het nieuws dat medeoprichter en leadgitarist Oli Herbert op 17 oktober overleden is. Hoe het nu verder gaat, is voorlopig nog niet geweten.