The Ocean - Phanerozoic I: Paleozoic

The Ocean - Phanerozoic I: Paleozoic

Label : Metal Blade | Archiveer onder prog / sympho metal

Job : Als doorgewinterde progfan moet ik toegeven dat The Ocean me nooit heeft gepakt. Niet met hun vroege materiaal en niet met hun laatste plaat ‘Pelagial’, die overigens toch echt een behoorlijk plekje heeft gekregen bij veel progfans. Ik vond de band ongefocust en te veel willen. De nieuwe plaat ‘Phanerozoic I: Paleozoic’ (onderdeel van een tweeluik waarvan het tweede deel in 2020 uitkomt) doet echter een stap in de goede richting en ik hoor hier een band die met meer kaders werkt waardoor ze veel makkelijker toegankelijk zijn voor een grotere doelgroep. Zanger Loic Rossetti weet op veel nummers echt te imponeren met zijn cleans, die me deden denken aan Mike Semesky (ex-Intervals) en soms zelfs aan Greg Pusciato (The Dillinger Escape Plan).

Wel ben ik van mening dat de band zich nog te vaak verliest in structurele onderbouwing. Hoe pretentieus dat ook klinkt – veel liever hoor ik een een nummer van een band (zoals Haken of Leprous) waarvan de song structuur goed in elkaar zit dan een opvolging van inhoudelijk prima stukken. Ik hoor ook op deze plaat niet altijd de samenhang die ik zo belangrijk acht. Het is een stap in de goede richitng ten opzichte van eerder materiaal en er is meer focus, maar soms blijft het punt dat de band wilt maken nog te onduidelijk. Hoopvol kijk ik na deel 1 echter uit naar deel 2, wie weet dat mijn mening dan helemaal om zal slaan. Laten we overigens hopen dat we hier niet te maken hebben met een tweede Textures en de tweede plaat het levenslicht nog mag gaan zien.