Manticora - To Kill To Live To Kill

Manticora - To Kill To Live To Kill

Label : Vicisolum Productions | Archiveer onder heavy / power metal

Wilco : Alles aan dit album klopt: lange uitgesponnen songs, geweldige songwriting, heerlijk gitaarwerk, afwisseling en een geweldig geluid. En toch scoort dit album geen fantastisch cijfer. Hoe is dat nou mogelijk? De oplettende lezer mist in de bovenstaande opsomming één essentieel element: de zang. Die is namelijk kut met peren. Ik ben nogal een zeikerd als het om zang gaat, maar ik kan me niet indenken dat veel metalheads de zang van Lars F Larsen echt kunnen waarderen. Voornamelijk in de hogere regionen is het billenknijpen geblazen. De man klinkt werkelijk alsof hij alles, maar dan ook echt alles, er uit moet halen om de noten te halen. Op den duur is dat dermate ergerlijk dat het geen pretje is om dit album helemaal uit te zitten. En omdat er twaalf songs opstaan die allen erg lang zijn snap je dat ik mezelf weer overtroffen heb door dit voor jullie uit te zitten. Omdat de band al sinds 1999 bezig is is het nogal verbazend dat men de zanger nog steeds niet ingeruild heeft. Vooral gezien het talent wat er in Denemarken rondloopt. Maar ja…dat is natuurlijk lastig als deze zanger oprichter, bandleider en componist is.

Aan de andere kant is er de muziek. Ik met droge ogen niet zeggen dat die slecht is. Sterker nog; die is gewoon goed. Precies zoals hierboven omschreven. Men weet typische kleffe power metal goed te combineren met thrash, zoals Persuader dat ook zo goed kan. Lichtpunt is het gebruik van een grunt, daarmee lijken ze dan weer op Guardians Of Time. Dat resulteert is een tamelijk stevig power metal album welke qua muziek niet gauw zal vervelen. De melodieën zijn boeiend en vragen om meer. Ook voor de liefhebbers van gitaaaaaar muziek is er genoeg te genieten. De band heeft waarlijk een aantal zeer boeiende ideeën en komt met erg pakkende harmonieën en solo’s. Maar die zang… regel dat verdomme!