Haken - Vector

Haken - Vector

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Job : De nieuwe van Haken mogen we deze maand eindelijk verwelkomen. Menig progfanaat zal hier al even op hebben zitten te wachten en om maar gelijk de hamvraag te stellen: is hij beter dan meesterwerk ‘Affinity’? Het antwoord op die vraag is lastig om in een woord samen te vatten. ‘Vector’ is heftiger, harder en lomper maar eenzijdiger, elektronischer en minder uniek. Laten we er samen doorheen lopen.

‘Vector’ opent met het instrumentale intro ‘Clear’, heftig elektronisch. Het zet de toon voor een plaat waar de keyboards van toetsenist Diego een veel grotere rol zijn gaan spelen. Ook is het een knappe foreshadowing van wat later in de plaat terugkomt. Eerste single ‘The Good Doctor’ laat een bekend Haken horen – dit is een nummer dat niet misplaatst was geweest op ‘The Mountain’ uit 2013. Gelijk is ook het thema (want dit is een conceptplaat) duidelijk – een lugubere dokter heeft een naargeestige interesse in een bepaalde psychisce patient... ‘Puzzle Box’ is langer en laat de Dream Theater goed vloeien. Lange, tehcnische passages staan centraal en de band gaat hier helemaal los. Laat ik overigens wel wezen – dit is wat Dream Theater al jaren zou willen zijn maar nooit meer zal worden...

‘Veil’ is het epos van deze plaat. Bijna dertien minuten lang wordt de luisteraar getrakteerd op een Haken dat bijna terug gaat naar ‘Aquarius’ of ‘Visions’. Groovy, stevig, maar zonder melodie uit het oog te verliezen en vooral met wereldse keyboards die zo nu en dan echt de spotlight opeisen. Een twin solo tussen gitarist Henshall en toetsenist Diego als kers op de taart. Lekker hoor, Haken! ‘Nil To Mouth’ is een instrumentaaltje met sterke hints naar ‘Cockroach King’ (van ‘The Mountain’), dat zo nu en dan behoorlijk djenty en hard uit de hoek komt. Pas op ‘Host’ horen we een Haken dat gas terug neemt en het bijna ballad-achtige nummer evolueert gaandeweg erg organisch. Ook wordt op dit nummer duidelijk op welke manier ‘Clear’ een voorbode was. Afsluiter ‘A Cell Divides’ laat veel Leprous invloeden horen en geeft de band nog een laatste kans om alles uit de kast te halen. Dat gebeurt dan ook, want hier horen we alles wat op en top Haken is.

‘Vector’ is een topplaat. Een plaat die de band voor de zoveelste neerzet als de vaandeldragers van moderne prog. Toch is de plaat nergens zo uniek als ‘Affinity’, waar de 80s worship zo centraal stond. Veel technisch vernuft en misschien wat te overdreven keyboards staan ‘Vector’ in de weg om de beste plaat in het ouevre te worden. Het neemt echter niet weg dat deze plaat alsnog mijlenver bovenaan mijn top 10 lijstje zal eindigen dit jaar.