Sunflower Dead - Comay

Sunflower Dead - Comay

Label : Combat Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Sunflower Dead is een Amerikaanse band die met ‘Coma’ toe is aan haar derde album; een album waarop naar eigen zeggen de koers flink wordt gewijzigd. Een koerswijziging die in lijn is met het veranderde image van de band: verdwenen zijn de vreemde kostuums en de zombie-achtige make up (nooit gezien gelukkig…); we zien nu vijf normale Amerikaanse jongens die willen rocken. En dat doen ze best goed op ‘Coma’.

Wellicht is de muzikale koerswijziging voortgekomen uit het rekruteren van een compleet nieuwe ritmesectie. Nieuw zijn drummer Brian Weir (Starset) en bassist Christian Olde Wolbers (die we kennen van Fear Factory). En inderdaad hebben zij wel hun stempel op het album gedrukt. We horen een heerlijk groovend en log fundament dat door de twee heren wordt neergelegd zoals in het lekker modern knallende ‘Victim’ (hallo Korn). Of wat te denken van de complexe structuren in ‘Through Fire’. In combinatie met de lekker strakke riffs van Jaboo en Jamie Teissere geeft dat de muziek van Sunflower Dead veel power. De zang van Michael Del Pizzo mag er ook wezen: deze man beschikt over een zeer flexibele stem die zowel heavy passages als vrij melodieuze, catchy stukken (vrijwel alle refreinen) moeiteloos naar zijn hand weet te zetten. Ja, de refreinen zijn (helaas) wel van een heel hoog meeblèr gehalte. Daarin steken ze vergelijkbare bands als Disturbed naar de kroon. En de band schiet ook wat tekort in diversiteit; het is allemaal wel heel van hetzelfde, zowel qua riffs maar bijvoorbeeld ook qua tempo. Uitzondering daarop is de afsluiter van het album, het (misschien wel daarom) sterke ‘Turn Away’, waarin het tempo lager ligt en de gitaren ook anders klinken, bij vlagen zelfs semi-akoestisch. Het doet me in de verte wel wat denken aan een track van A Perfect Circle en dat is een compliment. De productie van het album was in handen van Dave Frontman (Slipknot, Evanescence) en die is uitstekend te noemen: het album ademt kracht uit.