Psycroptic - As The Kingdom Drowns

Psycroptic - As The Kingdom Drowns

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Psycroptic is voor de gemiddelde fan van technische death metal al lang geen onbekende meer; In de bijna twintig jaar lange carrière van de band rondom de broers Dave (drums) en Joe Haley (gitaar) tourde de band veelvuldig over de hele wereld en bracht tot dusverre zes studio albums uit. De afgelopen weken werden we door middel van een drietal videos al warm gemaakt voor het aanstaande zevende studio album van de Tasmaanse tech deathers. Begin september verscheen de audio video van de openingstrack ‘We Were The Keepers’, een furieuze technische death metal song met machinegeweer-achtige riffs, een pakkend refrein met - zéker voor Psycroptic - gewaagde vrouwelijke achtergrond zang en een zwaar slepend en ritmisch einde, waarmee de band de spanning rondom hun nieuwe album meteen naar ongekende hoogte deed stijgen. Twee weken geleden volgde de muziekvideo ‘Directive’ een mid-tempo track met een heerlijke groove en technisch gitaarspel om je vingers bij af te likken en als laatste teaser voor het nieuwe album ‘As The Kingdom Drowns’ bracht het label Prosthetic Records deze week de lyric video van ‘Upon These Shores’ uit, waarop Psycroptic ongewoon langzaam, atmosferisch en bijna bezwerend te werk gaat.

Daarmee zijn al drie van de in totaal negen tracks op ‘As The Kingdom Drowns’ vrijgegeven en is er inmiddels een aardig momentum opgebouwd rondom de release van het nieuwe album dat op 9 november zal verschijnen. Maar ook het overige materiaal op het zevende studio album stelt geenszins teleur; titelnummer ‘As the Kingdom Drowns’ is een zweverige death metal song met dikke grooves en vette riffs en heeft net als het daaropvolgende nummer ‘Beyond The Black’ gelaagde zanglijnen met over Jason Peppiatt’s rauwe grunts de serene zang van Joe Haley’s wederhelft Amy Wiles en dat werkt verassend goed, zonder de overhand te nemen. Gaaf is ook de drum break in het riffgevulde uptempo nummer ‘Beyond The Black’. ‘Momentum of the Void’ is een slepende groover en bij het slotakkoord ‘You Belong Here, Below’ gooien de Tasmaniërs nog eens alle registers open, snelle riffs, grooves, breaks en hooks. De technische death metal composities zijn van hoogstaand niveau, niet alleen wordt er uitstekend gemusiceerd, maar het technisch spel gaat bij Psycroptic nooit ten koste van de song en de groove die ten alle tijden centraal staan.

‘As The Kingdom Drowns’ werd opgenomen in Joe Haley’s Crawl Space Studios en gemixt en gemasterd door Fit For An Autopsy gitarist en producer Will Putney en het resultaat mag er wezen. Psycroptic heeft op ‘As The Kingdom Drowns’ uitsluitend kwaliteit te bieden en ik kan wederom, net als op het voorgaande album ‘Psycroptic’ uit 2015, geen enkel zwak moment op het album ontdekken. Sterker nog, ‘As The Kingdom Drowns’ is gewoonweg verslavend goed en is al weken lang niet meer uit mijn playlist te verdrijven door andere releases. De mannen van Psycroptic hebben zichzelf weer overtroffen op ‘As The Kingdom Drowns’ en twijfel er niet aan dat dit album hoog gaat eindigen in de jaarlijsten van 2018!