Striker - Play To Win

Striker - Play To Win

Label : Record Brealing Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Yes! Yes! Yes! Het Canadese Striker komt eind deze maand met een nieuwe plaat en dat betekent bij mij feest! Ik volg deze band al vanaf hun eerste EP, ‘Road Warrior’ (2009) en sindsdien behoren ze tot één van mijn favorieten van de nieuwe old-school stroming. En een album zoals ‘Play To Win’ doet mijn waardering voor deze band alleen maar groeien. Want godverdomme, wat is dit weer een tof plaatje geworden!

Op hun zesde langspeler gaan de heren gelukkig in dezelfde stijl verder als wat we van ze gewend zijn; een heerlijke mix van 80s heavy, power, speed en glam/hair metal. De stampende opener ‘Heart Of Lies’ is meteen een krachtige en bijzonder smakelijke binnenkomer. De vuist kan meteen in de lucht en de nekspieren worden onmiddellijk aan het werk gezet. Mijn god, na dit nummer ben je al bijna uitgeput, en er zijn nog negen songs en een dik 37 minuten te gaan. Wat daarna opvalt is dat de speed metal elementen aardig gereduceerd zijn, en dat het album in het algemeen behoorlijk melodieus is uitgevallen. Het zijn vooral de hair metal en stevige hardrock die op dit album de bovenhand hebben. Hier en daar komen we zelfs een “progressievere” benadering tegen (echter wel alles vooral in de 80s’ tradities).

De songs hebben een heerlijke 80s sfeer en karakter over zich, zonder echter een moment gedateerd te klinken. Ondanks het melodieus karakter rockt de plaat van begin tot eind en blijft het geheel ontzettend krachtig en vooral ook heel erg pakkend. Van de eerste tot de laatste seconde staat het album vol prachtige riffs, aanstekelijke melodieën en verdomd krachtige en eveneens pakkende vocalen. En over vocalen gesproken; Dan Cleary is vanaf het begin al een uitstekende zanger geweest, maar wat hij op dit album presteert zet hem wat mij betreft aan de absolute top. Wat een krachtige, heldere en ontzettend mooie stem heeft deze man. Luister alleen al naar nummers zoals ‘Head First’, ‘On The Run’, ‘The Front’ en de semi-ballades ‘Standing Alone’ en ‘Hands Of Time’… Ach, ik had net zo goed alle song kunnen opnoemen, want ze zijn allemaal uitstekend tot subliem. Dat geldt niet alleen voor de vocalen en de songwriting, maar uiteraard ook voor de fantastische instrumentale prestaties van de heren. Dankzij de krachtige, heldere productie van Hendrik Udd (o.a. Firewind, Hammerfall) – die echter de ouderwetse charme intact houdt – is ‘Play To Win’ een bijzonder aangename en verslavende plaat die de fans van 80s hardrock/metal en bands zoals Skid Row, W.A.S.P., Mötley Crüe, Whitesnake, Stryper, (het stevigere werk van) Scorpions en soortgelijke acts, maar ook bands zoals Maverick en landgenoten Skull Fist en Cauldron absoluut zal aanspreken. Ongetwijfeld één van de betere platen van 2018.