Sirenia - Arcane Astral Aeons

Sirenia - Arcane Astral Aeons

Label : Napalm Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : Sirenia mastermind Morten Veland brengt ongeveer elke twee jaar een nieuwe plaat van zijn band uit en daar het vorige album ‘Dim Days Of Dolor’ alweer dateerde van begin 2017 werd het tijd voor een opvolger en die is dan ook daadwerkelijk verschenen in de vorm van deze ‘Arcane Astral Aeons’. Net als op het vorige album is het de Franse zangeres Emmanuelle Zoldan die de vrouwelijke lead vocalen voor haar rekening neemt en als je de hele plaat zo eens beluistert, kun je je niet voorstellen dat deze dame al zo’n dertien jaar deelgenoot was van het achtergrond-koor van Sirenia, want met zo’n stem verdien je het gewoon om op de voorgrond te treden.

Niet alleen de vocale prestaties van mevrouw Zoldan vallen in positieve zin op, maar ook het door Morten Veland geschreven song materiaal is wederom van een erg hoog niveau. De nummers zijn redelijk complex en bevatten meerdere lagen, waardoor je wel wat luisterbeurten nodig zult hebben voordat de ware schoonheid van het materiaal helemaal bij je binnenkomt, maar die investering qua tijd is zeker de moeite waard. De nummers zijn heavy, bij tijd en wijlen erg bombastisch en orkestraal, maar tegelijkertijd toch erg aanstekelijk en die combinatie blijkt wederom prima te werken. Luister maar eens naar ‘Queen Of Lies’, het up-tempo ‘The Twilight Hour’ en ‘Love Like Cyanide’, wat allemaal uitstekende voorbeelden zijn van songs die de liefhebbers van zware, symfonische metal zeker zullen aanspreken. Zoals meestal het geval is bij Sirenia is de gehele plaat echter van een consistent hoog niveau en dat zorgt er voor dat je vanaf de allereerste seconde tot aan de laatste noot geboeid zult blijven luisteren naar wat Sirenia op deze ‘Arcane Astral Aeons’ te bieden heeft. Deze Noorse band heeft altijd garant gestaan voor kwaliteit en dat is op dit inmiddels negende full-length studio album niet anders. Indrukwekkend stukje muziek mag ik wel zeggen!