Rising - Sword And Scythe

Rising - Sword And Scythe

Label : Indisciplinarian | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : In de tien jaar dat Rising actief is, zijn ze geëvolueerd van een zompige sludge/doom metal band naar een melodieuze classic heavy metal band met enige doom invloeden en progressieve neigingen in de wat langere songs. Dat werd volop geïllustreerd op de voorganger ’Oceans Into The Graves’ waarop zanger Morten Grønnegaard, gitarist Anders Bo Rasmussen en bassist Bjarke Lassen hun intrede maakten. Het Deense vijftal is nu klaar met het vierde studioalbum ‘Sword And Scythe’ en zet deze evolutie verder op een zeer aangename manier.

‘Sword And Scythe’ is een conceptalbum over de geschiedenis van de mensheid, bekeken vanuit het perspectief van kosmische circulatie. Het zwaard en de zeis kunnen gebruikt worden voor zowel positieve als negatieve doeleinden. Zal de mens leren uit zijn fouten of is elke beschaving gedoemd om ten onder te gaan aan hebzucht, oorlog en verdorvenheid? Men biedt geen antwoorden, enkel vragen zoals: wie zijn we, wat zijn we en wat zullen we worden? Dit is vervat in negen beklijvende songs en twee korte instrumentale intermezzo’s. Na de korte chaotische intro, is ‘Empirical’ uptempo en vlot, met cleane zang van Morten – hij is ook verantwoordelijk voor het artwork – aanstekelijke ritmes en vurige gitaarsolo’s. De melodieuze twingitaren zijn nog meer virtuoos dan voorheen, zo leren we weldra in de rockende single ‘Hunger And Exile’, het stotende ‘Camp Century’ en het vurige ‘White Heat’. Maar de band heeft nog andere elementen toegevoegd en maakt dit best interessanter. ‘Ancestral’ Sun’ start met piano en kent een strak verloop met aangename zang, maar ook de toevoeging van mellotron door gastmuzikant Tim Christensen is een goede zet. Hij is in vier songs te horen en de zwevende achtergrond vormt een meerwaarde voor songs als het ingetogen ‘Civil Dawn’, de heel pakkende single (en videoclip) ‘Salted Earth’ (waarin ook trombone te horen is) en de doominvloeden wat aan While Heaven Wept doen denken. In ‘Kill Automation’ doet de intonatie een beetje aan Dio denken, terwijl het duistere ‘Sea Of Irrelevance’ lager wordt gezongen, dreigend overkomt en ook wat ruwere zang bevat. Men eindigt met het lange, epische ‘Aeterna’ waarin enige dramatiek te vinden is, terwijl de zang bewust lijzig (grunge achtig) gehouden wordt. Dit album bevalt me nog veel meer dan de voorganger en dus is ‘Sword And Scythe’ warm aanbevolen aan iedere fan van melodieuze, epische heavy metal!