Picture - Live!! – 40 Years Heavy Metal Ears 1978 - 2018

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : De band Picture brengt nog altijd de nodige nostalgische gevoelens bij me naar boven, daar dit de eerste echte heavy metal band was waar ik een concert van bijwoonde. Dat was ergens in 1981, net nadat men het geweldige album ‘Heavy Metal Ears’ had uitgebracht en ter promotie daarvan een toer door Nederland deed. Ik was destijds getuige van hun optreden in Etten-Leur, waar Vandale en de lokale band Earthquake in het voorprogramma stonden en die fantastische performance staat nog steeds in mijn geheugen gegrift. Destijds had niemand durven vermoeden dat anno 2018 de band nog steeds actief zou zijn en zelfs nog het plan heeft opgevat om volgend jaar met een nieuwe plaat te komen.

De band heeft gedurende de jaren meerdere verschillende bezettingen gekend, maar voor mij was de originele line-up met bassist Rinus Vreugdenhill, drummer Laurens “Bakkie” Bakker, gitarist Jan Bechtum en zanger Ronald van Prooien altijd de ultieme bezetting en gelukkig is men als zodanig in 2016 weer bij elkaar gekomen, aangevuld met tweede gitarist Appie de Gelder. Daarmee heeft men nu dan dit live-album uitgebracht en die doet de “gouden” tijden van de band weer herleven. Nummers zoals ‘Heavy Metal Ears’, ‘Lady Lightning’, Eternal Dark’, ‘No No No’ en natuurlijk de ultieme Picture klassieker ‘Bombers’ klinken nog steeds geweldig en hebben gedurende de jaren absoluut nog niets van hun charme verloren. De gitaartandem Bechtum/de Gelder functioneert uitstekend en ook de stem van zanger Ronald van Prooien vertoont nog geen enkel signaal van slijtage. Het uitstekende song materiaal, de erg goede uitvoering daarvan en de lekker ruwe sound die deze live-plaat kenmerkt zijn de elementen die er voor zorgen dat deze ‘Live!! – 40 Years Heavy Metal Ears 1978 – 2018’ een erg goede, maar vooral eerlijke live-registratie is geworden van Nederlands’ eerste en wellicht ook beste metal band. Iedere traditionele heavy metal liefhebber zal absoluut gecharmeerd zijn van hetgeen Picture anno 2018 nog steeds te bieden heeft. Keep on rockin’, guys!

Tracklisting:
1. You’re All Alone
2. Get Back Or You Fall