Eisregen - Fegefeuer

Eisregen - Fegefeuer

Label : Massacre | Archiveer onder gothic metal

Vera : Eisregen, een vaste waarde in de Duitstalige gothic/extreme metal scène, blijft erg productief. Zo zijn ze dit najaar toe aan het dertiende studioalbum ‘Fegefeuer’ en – zoals de traditie betaamt – werd dit eerder dit jaar (in juni) voorafgegaan door een EP, genaamd ’Satan Liebt Dich’. Maar dit is dus de opvolger van ’Fleischfilm’ uit 2017. De band speelt decadente gothic metal met gitzwart randje en black/death invloeden, Duitstalige teksten met een vette knipoog en heeft in het thuisland talrijke hitsingles gescoord. Dat zal niet anders zijn met dit album, want aan het welbekende recept is niet getornd. Nog steeds staan M. Roth en Yantit aan het roer, terwijl Markus Stock (Empyrium, The Vision Bleak) leadgitaar en bas speelt en uiteraard instond voor mix en mastering in zijn Klangschmiede Studio E. Vioolornamenten komen op conto van Frau N. Feind.

Het klassieke intro ‘Vorhölle’ is filmisch, maar dan in het titelnummer vallen de gitaren gedecideerd in en gaat men accelererend van jetje met bitsige Duitse knekelzang die zo typerend is voor M. Roth. De samenzang in het catchy refrein is clean, maar er heerst altijd een lichtjes morbide sfeer. In het drammerige, halfgesproken ‘Knochentorte’ heeft de sierlijke viool meer ruimte. Maar de band verloochent nooit haar black metal wortels en daarvan getuigen rigoureuze songs als het ruw verhalende ‘Oben Auf Dem Leichenberg’, ‘Es Lauert’ en het doorrammende ‘Fahlmondmörder’. Sterke refreinen in ‘Alice In Wundenland’, ‘Opfer’ en een atmosferisch fragment in het mediumtempo, epische ‘Ich Mach Dich Bleich’. Ondanks de ruwheid blijft Eisregen toegankelijke songs schrijven. Daarbij wordt een zekere kwaliteit altijd gewaarborgd. Zodat ook ‘Fegefeuer’ blind kan aangeschaft worden wanneer je vorig werk van deze über Duitse cultband kon smaken. Wie het digipack aanschaft, krijgt nog drie covers cadeau, van obscure bands als Beherit, Mysticum en Bethlehem.