Ear Danger - Storming The Gates

Ear Danger - Storming The Gates

Label : Headbangers Records | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Mini-CD

Nima : Een kort leven te hebben gehad tussen 1981-1983 herrees de Nederlandse heavy metal formatie Ear Danger in 2007, gevolgd door de eerste LP ’Full Blast At Last’ (2011) en ’Warrior Soul’ (2014). Beide albums van de heren kon ik goed waarderen en was dan ook benieuwd naar deze nieuwe EP, die wel erg lang op zich heeft laten wachten. Dat lange wachten heeft o.a. te maken gehad met gerommel in de line-up. Gitarist Ivo Metz is niet meer van de partij. Daarnaast heeft zanger/gitarist Leon Lohmann zijn functie beperkt tot alleen de gitaar en heeft de microfoon overgedragen aan een zekere Sander Pastoor.

De bezettingswisselingen hebben in ieder geval geen invloed gehad op de sound en stijl. Op ‘Storming The Gates’ gaat men namelijk op dezelfde voet verder en krijgen we vier tracks die teruggrijpen naar de tachtiger jaren en de NWOBHM. Pastoor’s stem en zangstijl lijkt heel erg op Lohmann’s, al klinkt hij iets melodieuzer en gevoeliger. Zingen kan de beste man echter wel, al mis ik dat gefrustreerde, maar ook enigszins de kracht die Lohmann in zijn stem en stijl had. Sowieso mis ik hier de vurigheid en de intensiteit die men op de twee langspelers, en vooral op ‘Warrior Soul’ uitstraalde. Wellicht heeft dat ook te maken met de ietwat doffere productie (die wel erg ouderwets klinkt), maar alhoewel men hier met een stel aardige composities is gekomen springen de nummers en niet uit en slaat de vonk er niet aan. Vooral het mid-tempo ‘Blood On The Beach’ lijdt er behoorlijk onder. Al met al is ‘Storming The Gates’ zeker geen slechte release, maar de band heeft al bewezen tot veel meer toe in staat te zijn.

Meer informatie