Bâ'a / Verfallen / Hyrgal - Bâ'a / Verfallen / Hyrgal

Label : LADLO Productions | Archiveer onder black metal

Release type: Split cd

Koen S. : Bâ'a, Verfallen en Hyrgal zijn voor de meeste lezers geen bekende namen en voor mij dus ook niet. Sommigen zullen Hyrgal misschien kennen van hun debuutalbum ‘Serpentine’, uitgebracht in 2017, net als ik. Hyrgal is ook de bijnaam van zanger/gitarist Clément Flandrois, die de band reeds oprichtte in 2007. Nadien was hij als vaste gitarist nog te horen op twee albums van Svart Crown en nu verzorgt hij ook de vocalen bij de Zuid-Franse doom band Pillars. Bâ'a en Verfallen zijn zeer recente bands die op deze split hun opnamedebuut vieren. De drie bands hebben ook een onderlinge connectie, want het enige lid in Verfallen, Emmanuel Zuccaro, is tevens drummer bij Hyrgal en Bâ'a.

Elke band speelt twee nummers op dit album. Men speelt alle drie black metal waarbij het creëren van de juiste sfeer belangrijker is dan snelheidsrecords breken. Elke band heeft ook zijn eigen manier om dat te doen. Enkele voorbeelden hiervan zijn het gebruik van keyboards door Bâ'a, de dissonante stukken en akoestische gitaren door Verfallen en de trage, soms minimalistische aanpak van Hyrgal. Vergis je niet, zowel Bâ'a, Verfallen als Hyrgal kunnen venijnig uit de hoek komen. Er zit veel opgekropte woede, bitterheid, verontwaardiging en desillusie in songs als ‘Les Terres De La Terreur’, ‘Derelictus’ en ‘Césure’, maar iedere band beeldt dit op zijn eigen manier uit.

Déhà van de Opus Magnum Studios deed het mixen en masteren en zorgde er mee voor dat deze split tussen verschillende bands en speelstijlen toch een hechte eenheid vormt. Het artwork werd verzorgd door Le Chien Noir, dat ook het logo voor Hyrgal ontwierp. Bâ'a / Verfallen / Hyrgal wordt uitgebracht door het ondergewaardeerde label Les Acteurs De l'Ombre Productions dat bijvoorbeeld Arkhon Infaustus, Au-Dessus, Moonreich en Regarde Les Hommes Tomber op z’n huidige rooster heeft staan en komt als een 6-delige digipak op de markt.

Voor mij klinkt de bijdrage van Verfallen, mede door de iets agressievere speelstijl en het opvallende gitaarwerk, het beste op deze split met ‘Derelictus’ als uitschieter, maar eigenlijk wilde ik dit zelfs niet melden, want dit album moet je in z’n geheel beluisteren en je laten onderdompelen in de individuele, doch in elkaar vloeiende interpretaties van de protagonisten op deze collaboratie. Gewoon luisteren en je eigen mening vormen dus!