Axxis - Monster Hero

Axxis - Monster Hero

Label : Phonotraxx Publishing | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Onze Duitse buren van Axxis zijn volhouders. De band bestaat ondertussen dertig jaar en heeft in de afgelopen decennia vele studioalbums, singles en live-albums uitgebracht. Zoals vaker gezegd heeft de band rondom vocalist Bernhard Weiß en gitarist Harry Öllers nooit dezelfde album twee keer gemaakt maar is wel altijd trouw gebleven aan haar kenmerkende en herkenbare sound en stijl. De nieuwe studioplaat, ‘Monster Hero’, is geen uitzondering op die regel.

‘Monster Hero’ is in veel opzichten een logisch vervolg op diens voorganger, ‘Retrolution’, maar is ook weer net iets anders. Was de laatste studioplaat in het algemeen meer een rocker, komt Axxis op de nieuweling naast de stevige rockers weer regelmatiger met een stevigere aanpak. De power metal elementen van albums zoals bijvoorbeeld ‘Paradise In Flames’, ‘Doom Of Destiny’ en ‘Utopia’ zijn veel meer present en komen vooral naar voren in de snellere songs zoals ‘Rock Is My Religion’, ‘Firebird’, ‘The Tragedy Of Mr. Smith’ en het prachtige ‘Glory To The Brave’. Songs zoals het titelnummer, ‘Living As Outlaws’, ‘Make Me Fight’, ‘Give Me Good Times’, ‘We Are Seven’ zijn iets zwaardere en progressief-getinte rock/metallers, terwijl ‘All I Want Is Rock’ en ‘Gonna Be Tough’ meer 80s heavy hardrockers zijn. ‘Love Is Gonna Get You Killed’ heeft daarentegen een semi-ballade-achtig gevoel over zich en weet de gevoelige snaar te raken. ‘Monster Hero’ is dan ook, traditiegetrouw, een erg afwisselend plaatje geworden en heeft alles wat je van Axxis verwacht. Alle twaalf nummer zijn sterke composities en zijn meteen pakkend, en blijven bovendien na een enkele luisterbeurt al hangen. Met elke nieuwe draaibeurt stijgt die gedenkwaardigheid en daarmee ook het verslavingsgehalte, en wederom daarmee de waardering.

Het knappe van dit alles (en sowieso van Axxis in het algemeen) is dat de muziek lekker ouderwets klinkt, maar tegelijkertijd ook geen moment gedateerd. Daardoor zal men telkens nieuwe fans voor zich kunnen winnen, maar tegelijkertijd de oude garde tevreden houden. Op instrumentaal gebied heeft de band nooit ruimte gelaten voor discussie en ook hier is alles tiptop. Het stemgeluid van Weiß blijft een kwestie van smaak, maar persoonlijk vind ik zijn stem/zangstijl erg charismatisch en kan deze heel erg waarderen. En ook hier klinkt de man als vanouds sterk. Dankzij de goede productie komt het geheel daarnaast volledig tot haar recht, en alles bij elkaar is ‘Monster Hero’ één van de sterkere releases in de band’s geschiedenis. En dat na dertig jaar! Respect.