August Life - New Eternity

August Life - New Eternity

Label : Pt78 Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : August Life is het project van twee zwaargewichten uit de Nederlandse metal scene. We hebben hier namelijk te maken met gitarist Gert Nijboer (onder andere Highway Chile) en zanger Bryan Ketelaars (onder andere Armageddon). De afgelopen maanden schreven de twee een aantal songs en namen deze meteen maar op met een karrevracht aan muzikale vrienden. ‘New Eternity’ heet het album en de muziek zal zowel mensen aanspreken die houden van moderne (symfonische) metal van bands als Ayreon, maar zeker ook mensen die houden van klassieke rock en metal van bands als Rainbow.

Het album opent spectaculair met ‘New Eternity’ waarin Nijboer meteen indruk maakt met een geweldige riff en een vingervlugge solo in het midden. Ketelaars weet dan zeker nog niet te overtuigen maar hij neemt ijzersterk wraak in de twee volgende tracks (‘Coming Home’ en ‘Draw The Line’) waarin het tempo lager ligt en waarin zijn stem dus beter tot recht komt. ‘Angels Of War’ is een regelrechte Dio/Black Sabbath-rip off maar laten we het er maar op houden dat je beter goed kunt jatten dan zelf slecht verzinnen. ‘Immortalized’ wordt overeind gehouden door heerlijk rollende dubbele bassdrums terwijl ‘Unstoppable Force’ een zeiknummer is dat wordt gered door een prachtige gitaarsolo van Nijboer. Het moge duidelijk zijn dat het album duidelijk aan kracht inboet naarmate het album vordert. Gelukkig is de riff in ‘Turn Back Time’ wel lekker (en ook hierin zit weer een weergaloze solo) en hakt ‘Dead End’ er lekker machinaal op los. Het album wordt afgesloten met het akoestische ‘Nevermore’, een track waarin de band wil klinken als Whitesnake maar daar net niet in slaagt… Al met al een meer dan behoorlijk album van Nederlandse makelij. Het album is uitstekend opgenomen in de studio en met hulp van Jack Nobelen (Horizon, Savage) en klinkt werkelijk groots. Als de twee er in slagen om nog iets meer van een eigen smoel te creëren dan hebben we er een pareltje bij.