Amaranthe - Helix

Amaranthe - Helix

Label : Spinefarm | Archiveer onder gothic metal

William Pezy : Ik was in 2016 erg positief over de vorige release ‘Maximalism’, maar dat is sindsdien wel afgebrokkeld. Steeds meer kreeg ik het onbestemde gevoel bij deze plaat dat de band zoekende was of het intern niet eens was over de koers. Hoewel de plaat juweeltjes bevat vallen me de tegenstrijdigheden ook steeds meer op. Ik ben nog altijd van mening dat ‘Endlessly’ wel heel erg afwijkt van de rest van de plaat. Laat duidelijk zijn dat het voor mij met afstand het beste nummer is. Terwijl het harde werk op ‘Massive Addictive’ mij vooral laat juichen. Wat er aan de hand is of was wordt mogelijk in de toekomst nog duidelijk. Wat we wel weten is dat zanger Jake E is opgestapt en vervangen is door Nils Molin. Als we mogen stellen dat Amaranthe in de basis bestaat uit industrial metal en zangeres Elize is die wissel niet heel spannend. Immers er wordt niet aan de basis gemorreld.

Alhoewel. Er is wel degelijk iets veranderd. De muziek is nog een stapje extremer geworden waar het industrial geluid nog verder wordt opgevoerd maar tegelijkertijd meer ruimte geeft om er melodie tegenover te zetten. Die melodie lijkt wel een sterk punt dat in de vorm van opvallende veranderingen in de zanglijnen terugkomt. De screams van Henrik zijn nog steeds heel bruut maar hij geeft vaak het voorzetje dat Elize nodig lijkt te hebben om behalve felle lijnen ook steeds meer melodieuze zanglijnen naar voren te brengen. Daarbij heb ik sterk de indruk dat ook Nils hier een duit in het bekende zakje doet. Hij is in tegenstelling tot zijn voorganger in staat melodieuze duetten neer te zetten en af en toe de rol van Elize daar over te nemen. Het is dan best verrassend dat hij in zet en Elize dan in de positie brengt om zanglijnen te gaan gebruiken die haast in musicals zouden passen. Ze weet dat keurig te doen tegen de muur van geweld van haar collega’s. Daarmee halen ze bij mij de twijfel weg en weet deze plaat de voorganger naar de achtergrond te drukken. Alhoewel, deze plaat kent geen ballade als ‘Endlessly’ dat zou je soms vergeten. Het feit dat ik dit haast vergeet geeft de kracht van deze plaat aan.