Hate Eternal - Upon Desolate Sands

Hate Eternal - Upon Desolate Sands

Label : Season Of Mist | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Hate Eternal is een band die regelmatig een nieuw album aflevert. Erik Rutan, brein achter deze band gedurende de afgelopen 20 jaar, weet op ieder nieuw album op zijn minst het niveau van het album ervoor te halen en zo nu en dan zelfs te verhogen. Herkenbaar op het nieuwe ‘Upon Desolate Sands’ zijn de aparte riffs van de heer Rutan zelf en het immens drukke drumwerk van Hannes Grossmann (ook bekend van onder andere Obscura), terwijl je ook meer dynamiek hoort, er wordt meer ruimte geschapen voor wat rustiger passages, die het niveau van bruutheid echter niet naar beneden halen. Nog steeds op elk gebied bruut en technisch, maar voor mijn gevoel ademt het album meer, waardoor je als luisteraar meer lucht krijgt en gezonder dan voorheen de finish haalt (en het album duurt maar iets langer dan een half uur).

Nummers als ‘What Lies Beyond’ en ‘Nothingness Of Being’ laten je een tragere kant horen van de band zonder dat ze een andere identiteit aan nemen. Als je de riffs van Rutan hoort, hoor je ook direct zijn historie bij Morbid Angel terug, maar ik denk dat je wel kan stellen dat Rutan meer zijn stempel op Morbid Angel heeft weten te drukken dan andersom. Ander opvallend nummer is ‘All Hope Destroyed’ en dat komt door de manier dat Rutan zijn riffs speelt. Ik ben zelf geen muzikant en kan de techniek niet beschrijven, maar hij klinkt absoluut anders. Om maar even aan te geven dat ‘Upon Desolate Sands’ ook weer een kleine vernieuwing betekent voor Hate Eternal. Verder is ook dit nieuwe album weer een masterclass in de perfecte combinatie van techniek en bruutheid, niet veel nieuws onder de zon maar een duidelijke consolidatie van de positie van de band in het genre. Betrouwbaar als een Japanse auto, dit Hate Eternal, maar hoeveel van die Japanse auto’s rijden er niet rond?