Anaal Nathrakh - A New Kind Of Horror

Anaal Nathrakh - A New Kind Of Horror

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Anaal Nathrakh heeft zich inmiddels zo weten te ontwikkelen, dat ze als een genre op zich mogen worden beschouwd. De extreme metal, een mix van death metal, industriële metal en elektronica met een grote dosis grindcore, zorgt al vele jaren voor een auditieve aanval op je gehoorgang. De band weet een schizofreen gevoel op te roepen dat je iedere keer weer aanvalt, een soort ‘good cop, bad cop’ idee, veroorzaakt door met name de extreme vocalen van zanger V.I.T.R.I.O.L. die variëren van ijselijke kreten, death metal grunts, gorgelende geluiden tot cleane melodieuze zang. En dat allemaal begeleid door een extreem strakke omlijsting van gitaar, bas en drums.

Neem het nummer ‘The Reek Of Fear’ van het nieuwe album ‘A New Kind Of Horror’, dat voegt alle hierboven genoemde elementen al samen in een kleine vijf minuten. Op ‘Forward !’ valt de belangrijkste riff samen met het geluid van een herladend en vurend machine geweer, om maar eens aan te geven dat alle registers weer worden open getrokken. Thema van dit album is de Eerste Wereldoorlog, die lange tijd is aangeduid als “the war to end all wars”. Bij Engelsen ligt dit allemaal vooraan in het collectief geheugen en heeft een heel andere lading dan bij mensen van het vasteland. Maar de band weet het zo te brengen dat de onbeschrijfelijke angsten en ervaringen van de soldaten rechtstreeks door je speakers komen en een vreselijk beeld scheppen van de situatie destijds. Met dit nieuwe album ‘A New Kind Of Horror’ voegt Anaal Nathrakh niet veel nieuws toe aan hun reeds uitgebreide oeuvre, maar ze weten moeiteloos de verworven status van koploper in het extreemste genre te handhaven.