Absolution - Confessions Of The Iniquitous

Label : CDN Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Absolution is een Britse band die een lange historie heeft. Origineel opgericht in 1992 door Paul Adams (ex-lid van Benediction) zijn er wat kleine releases geweest, een pauze en een doorstart in 2012. Nu is daar dan hun eerste volledige album ‘Confessions Of The Iniquitous’. We hebben duidelijk te maken met een band die een voorliefde heeft voor death metal uit de jaren negentig, denk aan het geluid van Bolt Thrower en de eerder genoemde Benediction. Door het veelvuldig gebruik van groove zijn de nummers zelfs catchy te noemen, op een death metal manier natuurlijk. Veel songs zijn mid-tempo, met vette riffs die mede verantwoordelijk zijn voor die lekkere groove. De riffs staan centraal bij Absolution en die krijg je ook niet meer snel uit je hoofd, zoals ’Shallow Graves’ of ‘Infantile Starvation’. Absolution is een band die muziek maakt die lekker aanvoelt, bezit van je neemt en hoewel ze niets nieuws verzinnen, wel zeker relevant is in de huidige scene. Af en toe is het best prettig als je muziek hoort die je weer terug brengt naar de periode in je leven dat je death metal begon te ontdekken en dat via een band die ook zo uit die tijd overgestapt lijkt. Zelfs de productie is meegenomen uit de jaren negentig. Het is verder een gelijkmatig album, er zijn geen uitschieters te noemen, maar het album behoudt zijn lekkere groove gedurende het gehele album en de aandacht verslapt geen moment. Als de band meer wil zijn dan een relikwie uit de jaren negentig, dan moet er songtechnisch wel wat gebeuren, maar als ze lekkere songs als ‘Flames Of Fury’ blijven schrijven hoeft dat eigenlijk voor mij niet zo nodig.