Icarus Witch - Goodbye Cruel World

Icarus Witch - Goodbye Cruel World

Label : Cleopatra Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Het was zes jaar lang verdacht stil rond het Amerikaanse Icarus Witch. De lange pauze was mede ingegeven door de tol die het toeren na het laatste album ‘Rise’ had geëist volgens mede oprichter en bassist Jason Myers was er tijd nodig om de batterijen weer op te laden. In 2018 blijken alleen Myers en gitarist Quinn Lukas nog onderdeel van de band te zijn. De band vond in Andrew D’Çagna een opvolger achter de microfoon voor Christopher Shaner. Gitarist Lukas kende D’Cagna al van de band Ironflame waar beiden actief in zijn. De drums worden op ‘Goodbye Cruel World’ ingespeeld door John Rice (Scorpion Child, Job For a Cowboy).

Melodieuze metal is waar Icarus Witch goed in is. Dat wordt op dit album tien nummers lang bewezen, met veel variatie weet de band te boeien. Het instrumentaaltje ‘The Flood’ doet herinneren aan de metal zoals die in de jaren tachtig gespeeld werd. Gitarist Lukas excelleert op dit nummer met heerlijk riffwerk en zijn puntige solo’s. Aan het begin van het album maakt de titeltrack al meteen duidelijk dat het Icarus Witch menens is. Nieuwkomer D’Cagna geeft op niet mis te verstane wijze zijn visitekaartje af. Zijn sterke en melodieuze stemgeluid past de muziek van Icarus Witch als een handschoen. Maar ook Rice laat horen dat hij niet voor niets is gevraagd zijn drumkunsten te verlenen. Bassist Wylde weet wel raad met de gaatjes en vult deze op creatieve wijze in. Het eerder genoemde ‘The Flood’ blijkt overigens de overgang te zijn van de eerste vijf wat snellere en fellere nummers naar de laatste vier songs, deze zijn wat zwaarder, langzamer. Uitschieter hier is ‘Antivenom’. Hier levert zangeres Katharine Blake (Mediæval Bæbes, Miranda Sex Garden) een gave bijdrage aan het donkere nummer. In de verte klinkt het als Queensrÿche ten tijde van ‘Rage For Order’. Niet toevallig is Neil Kernon als producer betrokken bij ‘Goodbye Cruel World’. Kernon heeft namelijk ‘Rage For Order’ ook geproduceerd. De productie is heel organisch te noemen, alle instrumenten komen perfect tot hun recht. Ze zeggen wel eens; soms duurt het even, maar dan heb je ook wat. Icarus Witch bevestigt dit met een indrukwekkend comeback album. Ook nog complimenten voor het prachtige artwork. Nu alleen nog even de plas oversteken voor wat liveshows.