Domkraft - Flood

Domkraft - Flood

Label : Blues Funeral Recordings | Archiveer onder stoner

Bart M. : Als je stoner metal maakt dan is er niet zo heel erg veel dat fout kan gaan. Je speelt een vette riff en begint dat te herhalen en dat zorgt er voor dat iedereen zich goed voelt. Toch zijn er bands die dit weten te verstieren, maar ook bands die duidelijk boven de rest uitsteken en de luisteraar meer brengen dan alleen dat fijne gevoel. Domkraft is een band uit die laatste categorie. Hun tweede album 'Flood' is de opvolger van 'The End Of Electricity' uit 2016 en ook al klonk dat album net iets doomier dan deze, 'Flood' is zo mogelijk nog luider en nog zwaarder.

Domkraft speelt stoner maar ze voegen dingen toe die het geheel nog zoveel beter maken. En die dingen zijn op zich vrij onopmerkelijk, zeg maar, je slikt het zonder dat je het weet met de rest van de maaltijd door en pas als het eenmaal door je keel is gegleden merk je dat het effect heel anders is dan wat je misschien verwacht had. Elk nummer zit uitstekend in elkaar en bestaat uit ijzersterke riffs die op zo'n manier worden gerepeteerd dat het bijna hypnotiserend werkt. Hier niet op ja-knikken of headbangen gaat alleen als je nek vastzit in een brace en zelfs dan zal de zwaarte van deze nummers iets met je doen. De riffs worden versterkt door heerlijke, psychedelisch aanvoelende gitaarstukken, doom-achtige hooks en roepende, bijna schreeuwende vocalen die het geheel nog intenser maken. De hier en daar aanwezige opbouw van de nummers geeft soms bijna het idee dat we richting de post metal gaan.

Deze muziek laat je weten dat het allemaal wel in orde is, het leven. Niet op een aangeschoten of stonede manier (alhoewel een jonko de muziek zeker niet ten nadele zal komen), maar omdat je met een beetje zelfverzekerdheid en goed in je vel zitten alles onder controle hebt, wat er ook mis gaat. En 'Flood' zorgt er voor dat je als luisteraar bijzonder lekker in je vel zit.