Sipher - Atlas

Sipher - Atlas

Label : Apollon Records | Archiveer onder hardrock / aor

Leon : Toen ik de hoes van het album zag dacht ik direct te weten wat voor muziek ik te horen zou krijgen, Scandinavische atmosferische post-rock. Ik had volgens mij niet veel verder van de waarheid kunnen zitten, zo zie je maar dat je een boek niet moet beoordelen op de kaft. De Noorse band speelt vrij epische rock muziek die vrij modern op mij overkomt, denk een beetje in de richting van Black Country Communion met wat Queen invloeden. Hoewel de band zichzelf op Facebook omschrijft als een progressieve rock band vind ik de muziek toch vrij rechttoe rechtaan, slechts hier en daar hoor ik wat lichte prog elementen. Dat is geen minpuntje want ik vind de muziek zo eigenlijk best wel prima, gewoon goede, moderne, en melodieuze rock. Luister bijvoorbeeld naar het liedje ‘Disco Aces’, de klassieke rock stijl klinkt hier gewoon prima! En ook de andere liedjes zitten gewoon prima in elkaar, niet te ingewikkeld en recht door zee. Ook instrumentaal gezien valt er weinig aan op te merken, de gitaren zijn interessant, ook de solo’s, en de zang past prima bij de muziek. Eigenlijk heb ik geen negatieve dingen over het album te melden.

Het is een gemiste kans van de band dat er online zo weinig over ze te vinden is, ze hebben geen website en ook op Facebook is de beschikbare informatie nihil. De muziek die Sipher maakt is erg makkelijk leuk te vinden en ik denk dat ze dan ook een hoop fans mislopen door geen informatie beschikbaar te stellen. Ik weet niet eens wie er in de band spelen! Nou ja, na het vertalen van een Noorse review van het album, met Google Translate, kwam ik daar pas achter. Blijkbaar is het de band van de Noorse Idols deelnemer Eirik Søfteland.. Zonde, hoewel ‘Atlas’ zeker geen vernieuwend product is, is het wel een van de betere rock albums die ik dit jaar heb gehoord. Ik zou dit album dan eigenlijk ook wel aanraden aan iedereen die graag naar moderne klassieke rock luistert.