Pymlico - Nightscape

Pymlico - Nightscape

Label : Apollon Records | Archiveer onder fusion / jazz

Leon : Pymlico is een instrumentale progressieve rock met jazz fusion band uit Oslo, Noorwegen, die wordt geleid door componist en drummer Arild Brøter. Hij begon in 2009 met muziek maken en bracht, samen met hulp van zijn broer en wat vrienden, drie albums uit, Inspirations (2011), Directions (2012), en Guiding Light (2014). Op een gegeven moment wilde Brøter graag ook live optreden en besloot derhalve om een echte band te vormen, sindsdien werd er veel live gespeeld en werd er nieuw materiaal geschreven. ‘Nightscape’ is het nieuwe album van de band en viel op mijn deurmat om daar wat over te schrijven.

‘Nightscape’ is geen doorsnee album, ik zou ook geen band kunnen opnoemen die vergelijkbare muziek maakt als Pymlico. Dat gezegd hebbende ben ik ook geen groot liefhebber van instrumentale progressieve rock met jazz fusion, mijn referentiekader is dus beperkt. Muzikaal doet het mij sterk denken aan Snarky Puppy die met een ‘smooth jazz’ saxofonist en een progressieve rock band een album heeft gemaakt. Een zeer interessante combinatie maar wel eentje waar je van moet houden. Aan de muzikanten zal het in ieder geval niet liggen, ik kan niets dan lovende woorden schrijven over deze mensen. Het geheel klinkt zéér professioneel, voornamelijk de gitaren en de saxofoon klinken erg goed. Bij de solo’s wordt er niet eindeloos gepingeld op de gitaar, er worden weldoordachte solo’s gespeeld die het nummer beter maken. De liedjes zelf zijn trouwens ook wel goed, liedjes als ‘Ghost Notes’ en 'Gabacool' zijn sterk geschreven en laten goed zien hoe rock en jazz kunnen samenkomen, met liedjes als ‘Room With A View’ kan ik iets minder omdat dit net te veel de ‘smooth jazz’ kant op gaat en ik het iets te saai vind worden. Gelukkig zijn er van het laatste weinig liedjes op het album te vinden.

Al met al moet ik zetten dat ‘Nightscape’ mij verassend goed is bevallen. De liedjes zijn goed geschreven en de muzikanten leveren uitstekend werk af. Een prima album dus van de Noren, ik denk dat mensen die rock en jazz leuk vinden dit album ook zeker goed zouden kunnen vinden.