Radiant - Radiant

Radiant - Radiant

Label : Massacre | Archiveer onder hardrock / aor

Henk : Kijk, wanneer ik een song als ‘Yes I Am’ uit mijn speakers hoor knallen dan heb je mijn aandacht hoor. Wat een geweldige old-school hardrock track is dat zeg. Het mooiste is nog dat het niet eens het beste nummer is wat het Duitse Radiant op hun gelijknamige debuutalbum heeft gezet. Welke dat dan wel is, dat is ook niet zo makkelijk te zeggen want bij elke luisterbeurt komt er wel weer een andere track voor in aanmerking. Je raadt het al, ik ben enthousiast over deze Duitsers.

De band is in 2014 opgericht door Herbie Langhans (Voodoo Circle, Avantasia) samen met Flo Gottsleben op gitaar en Markus Beck op bas (ex-Seventh Avenue). De line-up wordt gecompleteerd door Manni Spalka op drums en Carsten Stepanowicz op lead gitaar. Herbie Langhans tekende daarnaast zelf voor de stevige productie en glasheldere mix. Verwacht van dit vijftal een album wat behoorlijk refereert naar eigthies hardrock maar tegelijkertijd heel erg in het nu staat door de al genoemde supervette productie.

Terug naar de muziek dan. Wat te denken van het zeer sfeervolle ‘Silver Linings’ waar House Of Lords, Iron Maiden en Whitesnake samen komen. Subtiel in de coupletten, groots en opgepompt met koor in het refrein. Tel daarbij een fantastische gitaarsolo op en een van de vele uitschieters is een feit. ‘You Rock’ is wat dat betreft weer een totaal andere song. Ondanks de cliché titel sta je binnen mum van tijd lucht gitaar te spelen en zal je moeten inhouden om de buren niet al te veel te storen.
‘Heroes’ start luchtig met een Hammond orgel om daarna vervolgens ook weer fullspeed door te gaan. ‘Liars’ is de song die nog het dichts in de buurt komt van heavy metal en doet wel wat denken aan ‘Be Quick Or Be Dead’ van Maiden. Het overige zeer fraaie materiaal zit allemaal in de hardrock/ AOR-hoek waarmee Radiant een geweldig visitekaartje afgeeft. Het moet raar lopen wil dit niet succesvol zijn.