Dead Register - Captive

Dead Register - Captive

Label : AVR Records | Archiveer onder doom metal

Release type: Mini-CD

Bart M. : Als je een stem hebt zoals die van M. Chvasta dan kun je een kazig poprock bandje beginnen waarmee je duizenden gillende tienermeisjes aantrekt, OF een goth rock/metal band die een wat meer volwassen publiek aanspreekt. En alhoewel het eerste zeker niet onaantrekkelijk klinkt ben ik blij dat er voor het tweede gekozen is. Dead Register heet de band en ze zijn afkomstig uit Georgia, hetgeen ik niet had verwacht toen ik de zangpartijen tot me door liet dringen. (Enigszins een Britse afdronk.)

Ook al snijdt Dead Register onderwerpen aan die overlappen met de gepijnigde harten van tieners, het gaat toch wel een stuk dieper. Met weemoedige teksten over de ingewikkeldheden die de verbondenheid tussen twee geesten en lichamen met zich mee kan brengen weet het album 'Captive' fijne, melancholische atmosferen neer te zetten en de luisteraar mee te voeren op een schemerige, neerdrukkende reis langs de kusten van dingen die eens waren maar verloren zijn gegaan. En niet meer terug komen. De pijnlijke herinneringen worden enigszins verzacht door het dan weer zwoele, dan weer wanhopige stemgeluid van Chvasta, die er erg goed in slaagt zijn gevoelens over te brengen. De zwaarte van de muziek beukt je af en toe in hoeken waar je snel weer vandaan wil kruipen, alleen maar om in de armen te vallen van het naargeestige gitaargeluid dat telkens om de hoek ligt te wachten.

Dead Register zet met hun EP 'Captive' een stevige goth rock plaat neer, die de luisteraar ook regelmatig meeneemt naar de synthwave landschappen uit de jaren tachtig. Een geslaagd album!