Overruled - Hybris

Overruled - Hybris

Label : Punishment 18 Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Jori : Ergens tussen de Drentse hunebedden in ons eigen Nederland is de thrash formatie Overruled ontstaan. Na zes jaren en een EP zijn zanger/gitarist Remco, leadgitarist Ronald, bassist Joeri en drummer Gerald klaar voor de release van hun eerste volwaardige album, ‘Hybris’, wat uitkomt op Punishment 18 Records.

Het eerste wat we horen is de opener ‘Pawns Of War’, waarbij ook een videoclip is gemaakt. Direct vallen de lekker rollende drums op, het begin van een lekkere thrash beuker. Remco heeft een prettige stem voor de wat lichtere variant van thrash die de band speelt. Bij ‘Burning Bridges’ wordt wat meer harmonieus te werk gegaan en hier laat Ronald ook horen uit het juiste gitaristenhout te zijn gesneden. Op het titelnummer komen de twee stijlen mooi samen en durft de band ook wat buiten de clichés te stappen met een bijna akoestische pre-solo. Het buiten de clichés stappen geldt helaas niet voor de teksten, maar daar kan ik echt niet wakker om liggen. Ook een nummer als ‘Follow His Order’ kent een inventieve opbouw en laat zien dat Overruled tot meer in staat is dan alleen beuken. Dat beuken kunnen ze zeker hoor, dat bewijzen ze wel op de laatste drie nummers van de cd.

Overruled levert met ‘Hybris’ een overtuigend debuutalbum, waarmee ze een mooie basis aan songmateriaal neerleggen voor de volgende liveshows. De band is namelijk de komende tijd veel te zien op de Nederlandse podia. Ik hoop er zeker een keertje bij te zijn, want wat ik op ‘Hybris’ hoor moet toch wel een garantie voor een spetterende live show?