Vola - Applause Of A Distant Crowd

Vola - Applause Of A Distant Crowd

Label : Mascot Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Berto : Het Deense Vola is een talentvolle band die als een van de weinige nieuwkomers een impact heeft weten te bewerkstelligen in de progressieve metal. Of in de progressieve rock, want dat is een van de krachten van Vola, namelijk dat ze zich bewegen tussen de beide genres. Soms hard en krachtig, dan weer melodieus en poppy om ook nog eens heel fragiel te kunnen zijn. Op alle albums komt dit talent goed naar voren, maar ze weten weer een stap verder te zetten met hun nieuwe album ‘Applause From A Distant Crowd’.

Opener ‘We Are Thin Air’ heeft weer die vertrouwde stevige gitaarsound (minder refererend aan Meshuggah dan voorheen trouwens) en prettige melodieën. Het navolgende ‘Ghosts’ heeft een catchy keyboardlijn dat grenst aan het belachelijke: na beluisteren van dit nummer zit die melodie in je kop en gaat er gedurende de rest van de dag niet meer uit. Zou een prima single kunnen zijn. Het ijle, zweverige ‘Ruby Pool’ laat weer een andere kant zien van de band, sterk verwijzend naar iemand als Devin Townsend op zijn albums ‘Ki’ en ‘Ghosts’. Als voordeel voor de band geldt hier ook weer dat zanger Asger Mygind een zeer prettige stem heeft die je meevoert door zijn verhalende zanglijnen en je de nummers echt laat beleven. ‘Applause From A Distant Crowd’ is een album dat zoveel genres en invloeden samenbrengt en samenvoegt, dat het je ook regelmatig op het verkeerde been zet door binnen 1 song te wisselen van stijl. Neem ‘Alien Shivers’ waar je eerst een stukje elektronica hoort, maar waarna de gitaren hard doorkomen en er vervolgens een prachtig melodieus refrein klinkt. Wederom een prachtig album van Vola, en een album dat een groot publiek verdient. Het woord ‘avontuurlijk’ is absoluut van toepassing op Vola.