Texas Metal Outlaws - Texas Metal Outlaws

Label : Heaven & Hell Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Deze Texas Metal Outlaws zijn het geesteskind van Ignitor en Witches Mark gitarist Robert Wiliams (tevens een gerespecteerd rock journalist bij Metal Rules), die het idee opgevat had om een aantal underground metal muzikanten uit Texas bij elkaar te zetten en daarmee een plaat op te nemen. Nou, getuige het feit dat dit gelijknamige debuutalbum nu op de markt is gebracht, kunnen we concluderen dat hij in zijn opzet geslaagd is. Met behulp van mensen zoals James Rivera, Larry Barragan (beiden Helstar), Don van Stavern (Riot), Mike Soliz (Militia) en Jason McMaster (Watchtower) om er maar een paar te noemen heeft hij zo’n vier jaar gewerkt aan het schrijven van de nummers en het opnemen hiervan en het resultaat hiervan wordt nu via Heaven And Hell Records uitgebracht.

Heeft dit samenwerkingsverband tussen de diverse Texaanse muzikanten dan nu ook daadwerkelijk tot een spetterende plaat geleid? Nou, dat dan toch weer niet direct. Het album is zeker niet slecht, maar valt niet echt op tussen de vele releases die we elke maand over ons heen gestrooid krijgen. Het song materiaal is zeker op een behoorlijk niveau en met name opener en titelnummer ‘Texas Metal Outlaws’, het doomy ‘Sound Of Scorn’ en het Helstar-achtige ‘Echoes Of Memory’ kunnen mijn goedkeuring wegdragen, maar de rest ontstijgt de middelmaat nauwelijks. De Riot-cover ‘Running From The Law’ wordt verdienstelijk neergezet maar voegt weinig toe aan het origineel, terwijl de tekstueel herschreven Dionne Warwick-cover ‘That’s What Friends Are For’ afgedaan kan worden als een aardige grap maar ook niet meer dan dat. Verder is ook de drumsound van dit album aan de dunne kant en dat zorgt er voor dat het song materiaal niet echt krachtig uit de speakers knalt. Deze Outlaws hebben bij tijd en wijlen best wel aardige ideeën en ook aan de uitvoering schort heel weinig, maar als geheel brengt dit debuutalbum gewoonweg nog te weinig om echt op te vallen. Aardig, maar verder weinig opzienbarend is dan ook mijn eindoordeel.