Ruins Of Faith - Dark Evil Illusory Substance

Label : Haarbn | Archiveer onder black metal

Nima : Het debuut, ‘To The Shrine Of Ancestors’, van deze uit Georgië-afkomstige formatie ken ik helaas niet, dus deze tweede langspeler, ‘Dark Evil Illusory Substance’, is mijn eerste kennismaking met deze band. En wel een hele aangename! Dit is black metal zoals ik dat graag hoor: snel, woest, sfeervol en lekker ouderwets (zoals deze vooral in de tweede helft van de jaren 90 werd gespeeld).

De muziek van deze heren doet mij denken aan bands zoals Dark Funeral, Setherial, Ragnarok, Naglfar, Tsjuder, en talloze soortgelijke acts. Dankzij de invloeden vanuit de death metal hoek moet ik ook regelmatig denken aan bands zoals bijvoorbeeld Necrophobic en Trident. Alhoewel de plaat van voldoende afwisseling is voorzien is het gros van het materiaal behoorlijk uptempo. En dat is geenszins bedoeld als kritiek, maar het zorgt er wel voor dat de nummers – zoals dat vaker bij dit soort muziek het geval is – moeilijk uitelkaar te houden zijn. Ook draagt dat bij aan het gebrek aan gedenkwaardigheid van het materiaal en tevens aan het gebrek aan een eigen gezicht. Maar goed, zoals gezegd is dat bij dit soort muziek vaak het geval en verandert niets aan het feit dat we hier een stel heerlijke black metallers voorgeschoteld krijgen waar de duistere heer trots op zou zijn. De agressie en kwaadaardigheid straalt van het geheel af en de band heeft een heerlijk duistere sfeer weten te creëren en weet je aardig te pakken. De vocalen zijn – ondanks de inzet van grunts – wellicht iets te monotoon, maar desondanks erg sterk. Ook op instrumentaal gebied maken de heren een sterke indruk en komen met sterke riffs en aanstekelijke melodieën. Het is mij niet helemaal duidelijk of we hier een drumcomputer horen of niet (er wordt in ieder geval geen drummer genoemd in het boekje), maar als dat het geval is, is dat in ieder geval niet storend. Over de productie valt tevens niet te klagen; de plaat heeft een heldere productie, maar klinkt niet te netjes of gepolijst, waardoor het kwaadaardige en dat smerige, rauwe black metal karakter gewaarborgd blijft. Tot slot vind ik het coverartwork fantastisch en ook het boekje ziet er goed verzorgd uit.

Alles bij elkaar is ‘Dark Evil Illustry Substance’ mijn inziens een sterke black metal plaat die de fans van bovengenoemde bands en consoorten zeker zal aanspreken. Het album was in eerste instantie in maart in eigen beheer en via de digitale snelwegen verschenen, vervolgens op CD via Black Market Metal Label, en nu opnieuw op CD via Haarbn Productions in een gelimiteerde oplage van slechts 100 stuks. Wees er dus snel bij.