Project Assegai - Project Assegai

Project Assegai - Project Assegai

Label : Eigen beheer | Archiveer onder hardrock / aor

Nima : Mijn eerste kennismaking met de Britse gitarist/vocalist Edward Box was door zijn band Vendetta, waarmee hij tussen 2007-2012 drie goede albums uitbracht. Helaas is Vendetta in 2015 ter ziele gegaan. Box is samen met zijn Vendetta-maten Gary Foalle (bas) en drummer Ronnie Mclean verder gegaan als Project Assegai, waarvan het titelloze debuut onlangs verscheen. De ouderwetse heavy metal van Vendetta kon ik goed waarderen, dus ik was erg benieuwd naar dit album.

Met Project Assegai concentreren Box en co. zich minder op heavy metal, maar meer op (melodieuze) hardrock en progressieve rock zoals deze in de zeventiger jaren en de vroeger jaren tachtig werd gespeeld. De heren proberen echter niet om zo ouderwets mogelijk te klinken; het geheel is in een modern jasje gestoken en klinkt daardoor aardig hedendaags. De muziek van Project Assegai doet enigszins denken aan bands zoals Rush (maar minder progressief), Watchtower (maar minder technisch), af en toe aan oude Fates Warning en soortgelijke bands. Daarnaast zijn echter ook de invloeden vanuit de NWOBHM en met name Iron Maiden duidelijk present. Dankzij de moderne benadering zijn ook de namen Shakra en Edguy van enige relevantie.

Al met al is het debuut een aardig geslaagd plaatje geworden en komt zoals u al kon raden aan afwisseling ook niet tekort. Op instrumentaal, vocaal en technisch niveau is bovendien alles in orde. Alleen is het geheel minder spectaculair als het misschien klinkt. De meeste songs missen de overtuigingskracht om je van begin tot eind bij de les te houden. Vooral in de langzamere en meer progressieve stukken klinkt het geheel net iets te langdradig. De ballades ‘In Your Eyes’ en ‘My Ship Has Sailed’ vind ik zelfs ontzettend saai. Ik ben veel meer overtuigd van de snellere en hardere nummers zoals de openers, ‘Judgement Night’ en ‘Revolution In Mind’, en ‘Mother Lode’. Hoogvliegers kan ik deze songs echter ook niet noemen. Nogmaals; slecht is het allemaal zeker niet, maar ik mis het vuur, de intensiteit en de gedenkwaardigheid. Datzelfde geldt voor Box’s zang. Mijn inziens is zijn stem veel meer geschikt voor rechttoe rechtaan heavy metal. Zijn stem komt hier niet helemaal tot zijn recht; iets wat bij Vendetta wel het geval was. Alles bij elkaar is ‘Project Assegai’ een aardige rock album, maar – ondanks het aanwezige kwaliteit – ook niet meer dan dat.