Fifth Angel - The Third Secret

Fifth Angel - The Third Secret

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : In de jaren tachtig werd de melodieuze metal formatie Fifth Angel gezien als één de meest talentvolle bands in de metal community en er werd de band dan ook een grote toekomst voorspeld. Ondanks het feit dat hun onmiskenbare talent op een bijzonder fraaie manier geëtaleerd werd op de twee fantastisch platen die de band in die periode uitbracht, zijnde het weergaloze debuut ‘Fifth Angel’ uit 1986 en het nog ietwat melodieuzere werkstuk ‘Time Will Tell’ uit 1989, heeft de band nooit het succes gekend die men op de basis van hun talent en potentie zeker had verdiend. Trouwens, diegenen die deze juweeltjes nog niet in huis hebben, kunnen deze nu alsnog aanschaffen want beide albums zijn een paar maanden geleden door Metal Blade Records opnieuw op de markt gebracht.

Kort na de release van hun tweede album besloot de band het voor gezien te houden en er werd een hele lange periode niets meer vernomen van Fifth Angel. In 2010 werd er echter een eenmalig reünie-optreden gegeven als headliner van het iconische Keep It True Festival, waar de band enorm positief werd ontvangen en overladen werd met complimenten over hun performance aldaar. Dat eenmalige aspect bleek dus geen stand te houden, want in 2017 werd nogmaals het Keep It True Festival aangedaan en ook dat optreden werd een enorm groot succes. Het gegeven dat Fifth Angel nog steeds in de harten van vele metal fans zat, heeft er voor gezorgd dat drummer Ken Mary, bassist John Macko en gitarist/zanger Kendall Bechtel besloten om de studio in te duiken om nieuw materiaal te gaan schrijven voor hun langverwachte derde full-length album, wat nu in de vorm van deze ‘The Third Secret’ op de markt is gebracht.

Natuurlijk is het onmogelijk om de magie van de twee eerste albums te evenaren of zelfs te overtreffen en dat is dan ook zeker niet gebeurd met ‘The Third Secret’, maar het dient te worden gezegd dat de drie heren een prima plaat hebben afgeleverd die alle aspecten bevat die Fifth Angel in de jaren tachtig zo bijzonder maakte. Het song materiaal is heavy, maar toch melodieus en wordt gedragen door de prachtige riffs van Kendall Bechtel die, ondersteund door de eveneens prima op dreef zijnde ritme-sectie, toch wel uitgroeit tot de absolute smaakmaker op dit album. Ik had van tevoren niet gedacht dat hij in de buurt zou kunnen komen bij de vocale prestaties van voormalig Fifth Angel zanger Ted Pilot, maar ook in dit opzicht weet hij me op positieve wijze te verrassen. In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat hij in mijn beleving het niveau van Ted Pilot niet helemaal haalt, maar hij komt er wel behoorlijk dicht bij in de buurt.

Het prima song materiaal wat er op deze plaat te vinden is en de excellente uitvoering hiervan zorgen ervoor dat je van begin tot eind geboeid blijft en er is dan ook geen enkel zwak nummer op ‘The Third Secret’ te vinden. Iedereen zal wel zijn eigen favorieten hebben en voor mij zijn met name ‘We Will Rise’, ‘Dust To Dust’, ‘This Is War’, ‘Shame On You’ en ‘Hearts Of Stone’ de positieve uitschieters van de plaat, maar de rest blijft hier niet veel bij achter. Het doet me dan ook goed om te constateren dat de band in staat is geweest om na een winterslaap van zo’n twee-en-twintig jaar, nagenoeg moeiteloos aan te haken bij het kwaliteitsniveau wat men in de jaren tachtig hanteerde. Zoals eerder aangegeven wordt dat niveau nog niet helemaal gehaald, maar dat neemt niet weg dat ook ‘The Third Secret’ een erg goed Fifth Angel album is geworden. Nu maar hopen dat dit het begin van een langdurige come-back is en niet een eenmalige opleving.