Sjukdom - Stridshymner Og Dødssalmer

Sjukdom - Stridshymner Og Dødssalmer

Label : Osmose | Archiveer onder black metal

Koen S. : Aha, Sjukdom. Niet Sjukdom uit de Verenigde Staten met leden van Uada, dat er de brui aan heeft gegeven dit jaar, maar Sjukdom uit Noorwegen. Ik herinner mij hun vorig album ‘Når alt Mørkner’ nog goed, want dat heb ik indertijd regelmatig afgespeeld. ‘Alt For Norge’ en ‘Dødsengel’ waren toen mijn absolute favorieten. Nu is er dus een opvolger en die heet ‘Stridshymner og Dødssalmer’. De band heeft sinds 2017 een platencontract bij Osmose Productions, dat het nieuwe album dan ook uitbrengt.

De horde uit Tromsø brengt ode aan de Noorse black metal uit de jaren negentig en doen dat met volle overtuiging. Nadat enkele noordelijke bosgeesten ons verwelkomen in Sjukdom’s wereld, worden we getrakteerd op ijzige, snelle black metal die pure razernij uitstraalt. Sjukdom doet niets nieuws hier, maar de uitvoering is wel top. Nummers als ‘Nærvær’ en ‘Med En Fot i Graven’ klinken als een ijskoude winterstorm die je doet smachten naar het vagevuur van de hel. Toch is het niet alleen meedogenloos rammen en knallen. Op ‘Lykantropi’ swingt het zelfs zoals Carpathian Forest in z’n beste black & roll tijd en ‘Terra Nihil’ is melodieus genoeg om op het laatste album van ‘Dark Funeral’ te staan.

Het album in z’n geheel doet me dan weer denken aan het werk van Tsjuder en Urgehal en voelt aan alsof je verdwaalt bent op een van die eindeloze, donkere winterachtige dagen in de uitgestrekte wouden in het uiterste noorden van Europa. Dit is een album voor wie houdt van voornoemde bands en bands die rauw uit de hoek komen, maar wel met zin voor melodie en dan denk ik aan Sarkom, Enthroned en Ragnarok bijvoorbeeld.