When Plagues Collide - Tutor Of The Dying

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen W. : Vijf debutanten maar elk een fervent muziek liefhebber spraken ergens in 2016 af om hun muzikale ideeën om te zetten in extreme metal. Er werd onderling afgesproken om geen grenzen te voorzien. Na heel wat oefenen, kwamen ze in 2017 met de EP ‘Shrine Of The Hatred’. Dit was slechts een voorproefje tot hun debuut full length ‘Tutor Of The Dying’ dat op de internationale doden dag één november 2018 wordt uitgebracht.

Na een eerste luisterbeurt is het eigenlijk moeilijk om te geloven dat dit hun debuut is. Deathcore die vermengd wordt met symfonische elementen is nu niet bepaald een alledaags gegeven. Niets werd aan het toeval overgelaten en het hele album is een festijn voor het oor. Ondanks de noemer deathcore krijg je een orgie van geluid te verwerken met heel wat variatie erin. Het begint al met de geweldige zangprestatie van Wouter Dergez. Van diepe grunts tot snel gebrul en zelfs korte fragmenten pigcore. Niet te geloven welke geluiden hij allemaal uit zijn strot krijgt. Elk nummer bevat heel wat tempowisselingen. Van bijna buitenaardse snelheden wordt zonder aarzelen overgegaan naar lompe en vuile riffs. Soms wordt dit begeleid door een volstrekt gestoorde piano of versterkt met desolate koorzang. Alleen al van de intro die deel uitmaakt van het lange openingsnummer ‘Messengers of the Holy Falsehood’ krijg je koude rillingen. Zachte geluiden met horror splatter effecten tot een victoriaans vrouwenkoor het overneemt. Na de intro brengt de band stevige deathcore met gitaarwerk dat zelfs djent niet ontwijkt. Er zitten heel wat breaks in waardoor alles opwindend blijft. ‘Fertilization With The Body Of Men’ gaat van start met een killer riff en een onmenselijke rochelende brul waarna op een razend tempo wordt verder gespeeld. Elk nummer bevat wel een of ander fragment waardoor alles spannend wordt gehouden. Zo wordt de snelle brutale agressie in ‘Legion’ ineens doorbroken door zachter gitaargetokkel en een fluisterende zang. Halfweg het album zorgt ‘Als Imperatieve Grootmacht’ met zijn akoestische gitaren en vertelstem voor een welkome pauze. Waarna je tot de symfonische afsluiter ‘Vows’ nog een vernietigingskracht van nucleaire proporties te verwerken krijgt. Dit debuut katapulteert When Plagues Collide in een klap naar de top van de deathcore.